Totaal aantal pageviews

zondag 23 september 2018

De Sporenkievit


Het is eind juli en ik zie op Dutch birding dat er een sporenkievit zit aan de Slootweg in de Wieringermeerpolder. Onderweg pik ik Maria op en zo gaan we op weg naar deze vogel.
Het is een schaarse broedvogel in Z.O.Europa, maar plaatselijk talrijk in het Midden-Oosten.
Het is een dwaalgast in West Europa en hij voedt zich voornamelijk met insecten.
Hij is kleiner en slanker dan een gewone kievit en staat ook hoger op zijn poten.
Verder heeft hij een opvallende grote witte wangvlek en een zwarte kop.
Ik had nog nooit een sporenkievit gezien, een lifer dus.
Door het felle tegenlicht was het niet eenvoudig om aanvaardbare shots te maken. Maar onderstaande foto's vond ik toch voldoende om op mijn blog te plaatsen.


                                                               Sporenkievit (Hoplopterus spinosus)

 
Sporenkievit ( Hoplopterus spinosus)

 
Sporenkievit ( Hoplopterus spinosus)

 
Sporenkievit ( Hoplopterus spinosus)

 
Sporenkievit ( Hoplopterus spinosus)

 
Sporenkievit ( Hoplopterus sinosus)

 
Sporenkievit ( Hoplopterus spinosus)
 
Tijdens ons bezoekje aan de sporenkievit zagen we ook nog een witgatje, vele kokmeeuwen en een paar kemphanen. Ook zag ik in de scoop nog een paar grutto's staan..

 
Kokmeeuw juveniel ( Larus ridibundus)

Kemphaan ( Philomachus pugnax)
 

4 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Quote: "Maar onderstaande foto's vond ik toch voldoende om op mijn blog te plaatsen."
    Man, voldoende ?!, ze staan er geweldig op!!!!! Super twitch was dat én gezellig!!
    Het kokmeeuwtje kan ik me nog goed herinneren zo vlak voor ons. Liet zich idd goed platen. Kamphaan ook met die spiegeling, leuk.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je bemoedigende woorden. Het was een fantastisch moment en we hebben geluk gehad dat de vogel zich relatief goed heeft laten zien.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Frans,
    kennelijk zat deze ook ergens bij mij inde buurt maar ja, ik zie dat nooit natuurlijk maar nu zie ik hem wel op deze foto's (en die van Maria). Heel gaaf dat je deze kon spotten en ook nog eens heel mooi fotograferen!!!! Super om zo'n zeldzaamheid te kunnen zien (ik moet toch eens wat vaker op waarnemingen gaan kijken hihi......)
    Juveniele kokmeeuw is ook een dotje en de kemphaan mag er ook zijn.

    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma, het was een waar plezier om deze prachtige Kievit te bewonderen. Jammer dat Jij hem niet gezien hebt zo dich biij je in de buurt....Wie weet een volgende keer...
      Lieve groet
      Frans

      Verwijderen