Totaal aantal pageviews

dinsdag 28 april 2020

Lente 2020

Ja, dan is het lente. Door de coronacrisis is het stiller dan gebruikelijk en kun je nog beter naar het gezang van de vogels luisteren. Wat een genot! Er vliegen veel vogels rond mannetjes die op zoek zoek zijn naar een partner. En als je dan 's morgens vroeg op pad gaat richting De Banken of naar het Noordelijk duingebied bij Monster of richting de Noorderdam in Hoek van Holland,  dan heb je zo het gebied waar ik regelmatig te vinden ben. Een wandeling in het Staelduinse bos is ook niet onverdienstelijk.
Deze maand was, wat het weer betreft, fantastisch. Ondanks de vaak stevige Oosten wind was het prima weer om vogels te spotten. Ik begin bij de Noorderdam om vervolgens bij De Banken te komen en te eindigen bij het Noordelijk duingebied van Monster. Wat ben ik bevoorrecht om zoveel verschillende soorten vogels te zien. Een heerlijk voorjaar. Op mijn volgende blog volgen een aantal sfeerplaatjes met een paar bloemen en nog iets meer. Veel plezier bij het bekijken.



Steenloper ( Arenaria interpres)


Scholekster (Haematopus ostralegus)


Drieteenstrandloper en bonte strandloper  (Calidris alba en Calidris alpina)


Drieteenstrandloper Calidris alba)


Groenpootruiter  met 2 kemphanen (Tringa nebularia) ( Philomachus pugnax)


Groenpootruiter ( Tringa nebularia)


Kemphaan (Philomachus pugnax)


Zomertaling vrouw en man. ( Ana querquedula)


Bergeend man (Tadorna tadorna)


Bergeend vrouw ( Tadorna tadorna)


Knobbelzwaan Cygnus olor)


Indische gans (Anser indicus)


Baardman (Panurus biarmicus)


Cetti's zanger Cettia cetti)


Blauwborst (Luscinia svecica)


Engelse gele kwikstaart  (Montacilla flava flavissima)


Heggemus met nestmateriaal (Prunella modularis)


Kneu met nestmateriaal (Carduelis cannabina)


Rietzanger Acrocephalus schoenobaenus)


Tapuit (Oenanthe oenanthe)


Witte kwikstaart (Motacilla alba)


Ooievaar (Ciconia ciconia)


Zwartkop (Sylvia atricapilla)


Merel ( befmerel ha ha) ( Turdus merula)


Dodaars ( Tachybaptus ruficollis)


Fitis (Phylloscopus trochilus)


Havik vrouw  (Accipiter gentilis)


Havik man (Accipiter gentilis)


Gekraagde roodstaart (Phoenicurus phoenicurus)


Gele kwikstaart ( Motacilla flava)


Grasmus, op de voorgrond heggemus (Sylvia communis)( Prunella modularis)


Nachtegaal (Luscinia megarhynchos)


Nachtegaal ( Luscinia megarhynchos)


Sprinkhaanzanger Locustella naevia)


Roodborst (Erithacus rubecula)


Vink (Fringilla coelebs)


Putter ( Carduelis carduelis)

12 opmerkingen:

  1. Ongelofelijk wat een lange serie vol jaloersmakende platen én soorten om te kwijlen! Echt genieten, schitterend.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria voor je reactie. Het was een dolle en spectaculaire lentemaand..
      Groetjes Frans

      Verwijderen
  2. Hallo
    was für eine super Serie, riesige Auswahl, sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke schön Frank. Es war ein tolle monat.
      Grüsse
      Frans

      Verwijderen
  3. Hallo Frans, mooi Blog met een grote diversiteit. Hier krijg ik nooit genoeg van!!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ben. Ik vond het fijn om weer eens zo’ n blog te maken.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  4. Hallo Frans,
    Wat een scala aan soorten. Ik zat met verbazing te kijken naar al die verschillende vogels. Je hebt er óf een neus voor óf je hebt veel geluk gehad. Wat het ook mag zijn, het zal niet simpel zijn de volgende maand met een vergelijkbare serie te komen. Soorten als havik, Engelse kwikstaart, baardman, sprinkhaanrietzanger en Cetti's zanger, om er maar een paar te noemen, in één overzicht is opmerkelijk.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Kees voor je mooie woorden. Maar ik heb best wel geluk gehad hier in de buurt. Bovendien speelde het weer ook parten. Ja een goed gelukt blog.
    Hartelijke groet.
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Frans
    geweldige serie is dit,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Herman. April was voor mij een heerlijk maand. Hopelijk Volga mei ook zo.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kenonne Frans!!!!!
    Deze serie is toch wel heel erg groenmakend hoor !!!!!
    Wat een prachtige platen en wat een mooie grote variatie in de vogels.
    Foto 4 van de drieteen vind ik sowieso fantastisch maar ook de Cetti's zanger is er een om door een ringetje te halen.
    Havik man en vrouw is toch ook geniaal zeg. Hoe tref je het!!! En dan die "befmerel"mwhaaaaa..... was lachen maar het is er echt eentje *lol*. Ook alle andere vogeltjes zijn een waar genot om te zien. Heerlijk zoveel variatie en ik heb dan ook heerlijk zitten genieten.

    Groejtes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma voor je leuke reactie. Ik was erg blij met die haviken. Ze hebben hier niet al te ver vandaan een nest zodat ze regelmatig in de buurt vliegen. Maar het geluk was aan mijn kant toen het vrouwtje juveniel opeens wat dichter bij mij kwam zitten op zoek naar een jong konijn. De man havik zat ineens op een paal naast mij. Ik had het eerst niet in de gaten, maar draaide me om en wow, oh yeh, hij heeft er 1 minuut gezeten, voldoende voor een foto. Ja die befmerel is wel lachen hè.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen