Totaal aantal pageviews

zondag 8 mei 2022

April 2022

Deze maand reed ik o.a. langs de Westlandse duinen en De banken. Verder bracht ik een bezoekje met mijn vrouw aan de bollenstreek en tenslotte een dagje aan de Dordtse en Brabantse Biesbosch met Harriet en John.

In de lente zijn we getuige van hoe we natuur zich ontwikkelt. De bladeren komen aan de takken van bomen en struiken;  hyacinten, narcissen en tulpen staan in volle bloei. Niet alleen de flora maar ook de fauna is in beweging. Lammeren in de wei , baltsende vogels zingen uit volle borst . Bij het ochtendgloren wordt je verblijd met een ochtendconcert.  De nachtegaal hoor je over alle vogels heen gevolgd door de cetti's zanger. Merels en zanglijsters doen hun uiterste best om ook een bijdrage te leveren.  De winterkoning laat zich ook niet onbetuigd . De mezen zijn al aan het broeden...Hieronder een impressie van mijn lentevreugde. Veel plezier.

 
Sprinhaanzanger ( Locustella naevia)

 
Nachtegaal (Luscinia megarhynchos)

 
Merel ( Turdus merula)

 
Kneu (Carduelis cannabina)

 
Heggenmus (Prunella modularis)

 
Grasmus ( Sylvia communis)

 
Zwartkop ( Sylvia atricapilla)

 
Baardman ( Panurus biarmicus)

 
Baardman ( Panurus biarmicus)

 
Fitis (Phylloscopus trochilus)

 
Boomleeuwerik (Lullula arborea)

 
Beflijster ( Turdus torquatus)

 
Roodborsttapuit (Saxicola turquata)

 
Geoorde fuut ( Podiceps nigricollis)

 
 
Geoorde fuut ( Podiceps nigricollis)
 
 
Geoorde fuut ( Podiceps nigricollis)
 
 
Groenpootruiter ( Tringa nebularia)

 
Pijlstaart (Anas acuta)

 
Rouwkwikstaart ( Motacilla alba yarellii)

 
Grauwe gans pullen( Anser anser)

 
Hyacinten

 
Tulpenveld


6 opmerkingen:

  1. Hallo Frans,
    Wat heb jij veel bijzondere soorten gezien en bovendien mooi vastgelegd. Ik ben niet ontevreden over wat ik zelf gezien heb maar je overtreft mij met deze serie. Ik ga ze niet stuk voor stuk noemen, want de hele serie vind ik klasse.
    Ik reken erop dat mijn reactie nu wel verstuurd kan worden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel kees voor je reactie. Ja, als anoniem, omdat ik Firefox als standaard server heb en die pakt mijn foto er niet bij dat doet Google wel. Dus doe ik het voorlopig op deze manier. Bedankt voor je complimenten.
      Hartelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  2. Hoi Frans,
    Wat een mooie portretjes van alle kleine vogeltjes. Super soorten erbij hoor, klasse!
    De tulpjes zijn ook mooi. En ik ben weg van je pijlstaart man.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria voor je reactie. Ik had dit voorjaar best wel geluk met die leuke soorten in het voorjaar.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Hallo Frans,

    Een heerlijk lenteblog dat er zijn mag met heel veel mooie soorten. Sprinkhaan(riet)zanger en nachtegaal zie je niet zo vaak, je hebt ze allebei mooi zingend gefotografeerd. Mooie compositie van de beflijsters, ook best wel bijzonder hier, alhoewel er enkele weken geleden tot mijn verbazing hier eentje in onze achtertuin zat, water in de tuinvijver werkt in deze droge periode als een magneet. Mooi ook je geoorde futen en pijlstaart.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ad. Wat een geluk om een beflijster in je achtertuin te zien geweldig! Ik was ook wel blij met dit blog en de verschillende soorten. Ja de maand april is altijd bijzonder omdat dat de maand is van de zomergasten of speciale doortrekkers. Ik zit altijd met smart te wachten op de eerste nachtegaal en de gele kwikken, de rietzangers, de beflijsters die doorkomen enz. Het zijn voor mij de lente-aankondigers die me zo blij kunnen maken.
      Vriendelijke groet
      Frans

      Verwijderen