Totaal aantal pageviews

maandag 12 september 2022

Augustus 2022

 De zomer van 2022 is droog en warm. Er is water tekort en plas - drasgebieden vallen droog.

De eerste vogels zoals de gierzwaluwen en de nachtegalen zijn het land al weer uit.

Spreeuwen zijn zich al aan het verzamelen om aan te sterken voor de lange reis naar het zuiden.

Maar sommige vogels blijven nog even foerageren voordat ze vertrekken.  De paapjes en tapuiten zijn volop aanwezig.  Jonge boerenzwaluwen doen hun eerste vliegoefeningen.

Ook  vliegenvangers laten zich zien.

In dit blog een samenvatting van waargenomen vogels  (een libelle uitgezonderd) die zich te goed doen aan insecten  alvorens naar het zuiden af te reizen. 

Verder vogels die in princiepe het hele jaar door te zien zijn zoals de torenvalk, de steenloper en de roodborsttapuit.

Bijzonder voor mij was dat ik zowel de grauwe als de bonte vliegenvanger in dezelfde week heb waargenomen.

Vel plezier bij het bekijken van mijn blog.

 
De Noordbank

 
Zuidelijke glazenmaker (Aeshna affinis)


Torenvalk (Falco tinnunculus)

 
Torenvalk ( Falco tinunculus)

 
Tapuit ( Oenanthe oenanthe)

 
Steenloper ( Arenaria interpres)

 
Paapje ( Saxicola rubetra)

 
Roodborsttapuit (Saxicola torquata)
 
 
Graspieper ( Anthus pratensis)

 
Poelruiter ( Tringa stagnatilis)

 
Poelruiter ( Tringa stagnatilis)

 
Poelruiter ( Tringa stagnatilis)

 
Poelruiter ( Tringa stagnatilis) Wat een contrast met de grutto!

 
Bonte strandloper Calidris alpina)

 
Grauwe vliegenvanger ( Muscicapastriata)

 
Grauwe vliegenvanger ( Muscicapa striata)

 
Boompieper (Anthus trivialis)

 
Bonte vliegenvanger ( Fidecula hypoleuca)

 
Boerenzwaluw (Hirundo rustica)

 
Boerenzwaluw  (Hirundo rustica)

 
Boerenzwaluw  (Hirundo rustica)

 
Boerenzwaluw  (Hirundo rustica)
 

9 opmerkingen:

  1. Mooie fotos. Het begint weer te komen met de vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Frans,
    Je laat hier een fraaie serie zien, zowel qua soorten als qua kwaliteit. Als ik dat vergelijk met wat ik tegengekomen ben scoor jij veel hoger. Waarschijnlijk heb ik er niet genoeg moeite voor gedaan. Bovendien is de AWD wellicht in deze tijd van het jaar domweg niet de beste plaats om veel vogels op doorreis tegen te komen. In ieder geval mag je wat mij betreft heel tevreden zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Kees ik ben heel tevreden. Ondanks de droogte zijn er nog voldoende soorten die hier langskomen om even bij te tanken. In het riet zitten veel insecten en dat is een goed teken voor de insecteneters zoals de tapuit, het paapje en de roodborsttapuit. Maar ook rovers komen regelmatig langs. Nu is de tijd aangebroken van de vogeltrek en wie weet komt er nog een zeldzaamheid langs.

      Verwijderen
    2. Ik ben er uit met het anoniem reageren zoals je ziet. Gewoon via google chroom inloggen en dan gaat het goed.

      Verwijderen
  3. Pffft...wat een serie! Prachtige foto's en mooie soorten. Prachtig het paapje en tapuit maar de foto's van de grauwe vlieg zijn ook juweeltjes. Ik noem maar wat hoor, want die libel is natuurlijk ook een stoere soort en van de vogels de poelruiter., die zie je toch niet ieder jaar. En dan weet ik nu al dat je volgende keer met een stel wereldfoto's komt...van een stoere soort.. Helma zou zeggen: Bofbips !!!
    Groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria; ik was echt dik tevreden met mijn foto's en waarnemingen. Vogels die ik niet elke dag zie. Ik heb nog nooit zo veel paapjes bij elkaar gezien en dat gedurende dikke 2 weken. En ja, in mijn de volgende blog de foto's van de juveniele roodpootvalk die in grote getale in heel Nederland te zien is. In Rhoon liet hij zich van alle kanten zien. ik zag ook bij John eos ook in Rhoon was geweest, een geweldige ervaring.!

      Verwijderen
  4. Hallo Frans, weer een prachtige serie met mooie scherpe foto´s van best wel bijzondere vogelsoorten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Ben. ik mag niet klagen over deze maand met mooie soorten.
    Gr.Frans

    BeantwoordenVerwijderen