Totaal aantal pageviews

donderdag 6 april 2023

Eerste lente blogje

 De lente  is begonnen.

De eerste nachtegaal heb ik inmiddels gehoord en de gele kwikstaarten zijn op weg.

Bij het Kraaiennest in De Lier zijn de oeverzwaluwen al volop aanwezig. Deze week telde ik  wel 60 exemplaren. Ook de grutto's en kluten zijn er weer om te paren en daarna het weiland in te gaan op te broeden. De blauwborsten en rietzangers zijn ook gearriveerd en de vogelvoorjaarsgeluiden stemmen mij blij. De visdiefjes heb ik ook al gesignaleerd en de bruine kiekendief is ook weer duidelijk aanwezig.

In dit blogje een eerste spontane samenvatting van de eerste week in  april, vandaar de titel 'eerste lente blogje' Want er komt zeker een tweede blog in april.


Plas bij alle winden


Buizerd (Buteo buteo)


Graspieper ( Anthus pratensis)


Groenling  ( Carduelis chloris)


Groenling  ( Carduelis chloris)


Groenling  ( Carduelis chloris)


Rietgors ( Emberiza schoeniclus)


Rietzanger ( Acrocephalus schoenobaenus)


Tjiftjaf ( Phylloscopus collybita)


Tjiftjaf ( Phylloscopus collybita)


Tjiftjaf ( Phylloscopus collybita)


Grauwe gans met pullen ( Anser anser)


Bergeend ( Tadorna tadorna)


Grutto (Limosa limosa)


Kemphaan ( Philomachus pugnax)


Kemphaan ( Philomachus pugnax) Vrouwtje


Kemphaan ( Philomachus pugnax)  Hier met de zwarte kopveren


Kleine plevier ( Charadrius dubius)


Kluut (Recurvirostra avosetta)


Tureluur (Tringa totanus)


Konijntjes (Oryctolagus cuniculus) Ze zijn al druk bezig met hun poten in de lucht en rennen als gekken achter elkaar aan.


Sperwer ( Accipiter nisus)
Op een vroege ochtend kwam deze sperwer recht op mij af  jagend achter een houtduif.
De duif is deze dans ontsprongen...


6 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Ja echt lente, heerlijk!!! Hier ook al weer 70 nesten in de oeverzwaluwwand bezet.
    Leuke foto's en pfft die sperwer.....
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Maria voor je reactie. Het is genieten in deze maand. Ook al is het wisselvallig weer. Gisteren zag ik bijvoorbeeld wel 350 graspiepers overkomen... Ook de gele kwikken zijn er. En eindelijk zitten er weer rietzangers in De banken.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frans, ja de lente komt er gelukkig aan. Door jouw Blog kom ik al helemaal in de stemming. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Frans,
    Er zijn inmiddels al volop tekenen dat de lente in volle gang is. Zwaluwen zijn al weer te zien, ooievaars nestelen en veel kleine vogeltjes laten zich horen in en rond rietkragen. Jij hebt ook al een behoorlijke reeks soorten op de plaat kunnen krijgen. Veel soorten zijn toch wel gebied gebonden. In de duinstreek zie je weer andere soorten dan in de weidegebieden en plas-dras landjes. Grutto's, tureluurs en kluten zijn bijvoorbeeld soorten die ik dit jaar nog niet gezien heb. Je mag al behoorlijk tevreden met zo'n eerste aprilweek. Het belooft wat voor de rest van de maand. Binnenkort nog een tikje warmer en dan wordt het helemaal top.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het Kees! We genieten weer van een heerlijke lente. Ik moet er wel voor de deur uit als ik wat vogelgeluiden wil horen; hier is er teveel gebouwd dus de geluiden die ik hier hoor zijn veelal de merel, kool-en pimpelmees, heggenmus wat turkse tortels, kauwtjes en overvliegende krijsende meeuwen. Verderop langs de duinen heb ik inmiddels de grasmus gezien een zingende zwartkop , een braamsluiper en de nachtegalen. Daar het is nu wel genieten.
      Dank voor je reractie Kees
      Vriendelijke groet
      Frans

      Verwijderen