Totaal aantal pageviews

dinsdag 26 mei 2015

De roodmus

Aanvankelijk was de roodmus een dwaalgast in Nederland maar er worden de laatste jaren toch meldingen gemaakt van broedgevallen. De roodmus is wat formaat betreft te vergelijken met een goudvink;  in rust heeft hij een vrij stevige borst; hij heeft een zware snavel; echter het achtereind is slank en hij heeft een langere staart. Kenmerkend voor het mannetje is de rode kop en borst.
Een prachtige vogel met schitterende kleuren van verre herkenbaar aan zijn typische gefluit.
Ik was blij dat ik hem eindelijk eens kon bewonderen.



 
Hier tussen de takken van de meidoorn
 


 
In kleine loofboompjes luid roepend
 
 
Hier ben ik...



 
Tussen de braamstruiktakken door en vluchtend voor de groenling.

 
Kijk mij nou zitten in het voorjaarszonnetje... 
 

10 opmerkingen:

  1. Helemaal top dat je wéér een Roodmus hebt gezien!!!!
    Ik ben helemaal niet jaloers, zit her alleen groen voor mijn beeldscherm ;-):-)
    Prachtfoto's
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel,Maria. Hij zat zo mooi in het zonnetje dat het echt een inkoppertje was. Maar we moesten wel geduld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooi Frans. Voor mij een wens, dus misschien moet ik eens in de auto gaan stappen..
    Kon je blog nog niet, maar zet je gelijk in m'n lijst!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartelijk dank voor je reactie. Als je nog eens in je auto wilt stappen, stap ik graag met je mee. Ik had geluk met het weer; het waaide niet te hard en de zon scheen. Bedankt dat je wilt volgen.
      Hartelijke groet , Frans

      Verwijderen
  4. Prachtige soort Frans en fraaie fluitfoto's. Ik kan hem bijna horen..... Als ik hem nu ook nog eens zou zien (in de buurt uiteraard ;-), dan zou dat mijn dag wel heel goed maken. Maar jij hebt hem toch mooi weer binnen!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Marianne. Ja, hij zat echt regelmatig te fluiten en kwam hilarisch genoeg steeds weer opduiken tussen de struiken.

      Verwijderen
  5. Hallo Frans, weer puur genieten van zo,n zeldzame schoonheid...Mooi vastgelegd. Ben ook nog even geweest maar was niet helemaal tevreden over mijn opnamen omdat de lichtomstandigheden niet optimaal waren. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Ben, bedankt voor je reactie. Ik had geluk met het weer, weinig wind en zon, wel een felle zon dus ik heb hier en daar wat aangepast in de belichting en de snelheid. Ik ben niet geheel ontevreden. Maar wat een mooi vogeltje...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi Frans de roodmus. Ik heb hem heel kort gezien in Denemarken. Te kort voor een mooie foto. De foto staat op de pagina vogels van Europa op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel Caroline. Ik zal zeker jouw blog over vogels van Europa bekijken en dus ook de roodmus in Denemarken.
    Vriendelijke groet
    Frans van Antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen