Totaal aantal pageviews

zaterdag 25 februari 2023

Januari 2023

                       Ten eerste wil ik iedereen een goed, gezond en vredig 2023 wensen.

 De vele crississen zijn onderwerp van gesprek en houden mij ook erg bezig. Ik zoek daarom de rust in de natuur en geniet daar van zo lang dat nog kan.

Bijna elke dag ga ik even langs bij De banken en loop dan even door naar de zee om daarvan te genieten. Een onstuimige zee is altijd spectaculair.



Golven bij een onstuimige zee.


Golven


Brandgans. Dit jaar nog nooit zoveel brandjes gezien in De banken Ik heb er wel 82 geteld.


Watersnip Gespot bij De banken


Kramsvogel. Gezien bij de banken.


Noordse kauw of toch een Russische? Hij komt wekelijks langs in mijn tuin.


Rietgors in het zelfde gebied als de Dwerggors.


Dwerggors
deze dwergors zit al enkele weken in Vlaardingen en ik denk dat hij hier overwintert.. Een mooi zeldzaam exemplaar die normaal gesproken in Noord Oost Europa broedt. Steeds meer komt hij tussen 
november en mei voor in nederland. Hij lijkt erg veel op de rietgors.



Aalscholver bij de Noorderdam


Fuut in winterkleed bij de Noorderdam


Tureluur bij de haven Hoek van Holland


Topper eend in eclips. Gezien bij de Krabbenplas


Staartmeesje bij de Hoekse bosjes


Ter afsluiting een zonsopkomst gezien vanaf de Noorderdam






6 opmerkingen:

  1. Hallo Frans,
    Eropuit trekken als de weersomstandigheden zich daarvoor lenen is altijd een goed idee. Soms word je verwend met mooie waarnemingen, terwijl het andere keren om de omgeving en de rust gaat. De dwerggors is een bijzonderheid, de ruige zee inderdaad altijd boeiend om naar te kijken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees. De weersomstandigheden laten nogal te wensen over. Ook de laatste dagen is het koud, guur en winderig. Tussen de buien door dan toch maar een paar waarnemingen... In mijn volgende blog een opname van de witbuikrotgans.
      Groet
      Frans

      Verwijderen
  2. Hoi Frans, net op tijd met je beste wensen🤣🤣🤣
    De golven zijn prachtig, de zonsondergang ook top. Een dwerggors zo gaaf. Je krammetje op de paal vind ik ook een mooie foto.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel maria voor je reactie. De natuuropnames zijn goed gelukt maar die geven ook aan dat het weer niet altijd even mooi is. Koud, onstuimig, guur en winderig! Maar toch geluk gehad met die dwerggors.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Hoi Frans,

    Leuke serie van deze "wintersoorten" met als absolute topper natuurlijk niet de toppers (haha) maar de dwerggors. Wat een gave soort, ik zie hem steeds voorbij komen op waarneming en de nieuwsbrief van Natuurfotografie.nl maar voor mij toch wat ver om naar toe te gaan. Heel fijn als zulke soorten bij je in de buurt komen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het langs lopen van mijn blogs kwam ik onverhoeds nog een reactie van je tegen. Oeps een jaar na dato! Excusé!
      Ja die dwerggors zie ik ook niet elk jaar. Dit keer dus in de buurt en wel een paar weken lang. Leuke soort!
      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen