Totaal aantal pageviews

dinsdag 7 maart 2023

 Februari 2023


Het is geen spectaculaire wintermaand wat vogels betreft. Aan het eind van de maand dan toch nog een mooie soort, de Witbuikrotgans. Verder heb ik langs de Waterweg bij de Noorderdam een paartje eidereenden gezien. Wat mij altijd vrolijk maakt zijn de baardmannetjes. Deze keer gespot bij De Banken. Daar zaten  ook pijlstaarten en  watersnippen. Deze maand waren er vele  brandganzen in De banken en dat is niet vaak gebeurd. Verder zaten er wintertalingen, bergeenden, smienten, kuifeenden, krakeeenden, slobeenden, dodaars, grauwe ganzen, veel kieviten, meerkoeten en de roerdomp is weer terug. 



Pijlstaart


Eidereend vrouw


Eidereend man


Paarse strandloper


Paarse strandloper


Drieteenstrandloper


Bonte strandloper


Witbuikrotgans


Witbuikrotgans


Witbuikrotgans


Baardman vrouw


Baardman vrouw


Baardman vrouw


Baardman vrouw


Torenvalk


Wolkenpartij langs het strand van Westland

8 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Mooie soorten hoor. Die locatie is toch wel heel bijzonder aan het worden. Zoveel soorten, top! Ik ben helemaal weg van je laatste foto van de wolkenpartij. Maar ook de Witbuiken en de bonte strandloper!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel maria. Ja ik ben blij dat er een mooie locatie in de buurt zit met mooie soorten. Het strand biedt bij elke weersverandering mooie platen en verrast mij telkens weer.
      groetje
      Frans

      Verwijderen
  2. Hoi Frans,

    Je geeft aan dat het geen spectaculaire maand was wat vogels betreft, maar als ik dit zo zie en de opsomming die je verder nog geeft is toch fantastisch? Ik zou er erg blij mee zijn, hier in de buurt tref ik dat niet en als ik dat al wil zien, zelfs in het seizoen moet ik er ver voor reizen. Je platen zien er prima uit, prima composities en fijn scherp. Beetje jammer dat je bij de baardmannetjes zo'n hard licht had, maar dat heb je natuurlijk niet voor het zeggen, je moet al blij zijn als je baardmannetjes überhaupt te zien krijgt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ad voor je reactie. Ik beklaag me niet hoor want deze locatie (De banken) biedt het jaar door vele soorten. En de foto's van de baardmannetjes zijn inderdaad afhankelijk van het weertype. Ik zal ongetwijfeld nog in de gelegenheid zijn om betere foto's te maken; ook het mannetje wil ik weer eens beter op de plaat hebben.
      Vriendelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  3. Prachtige fotos Frans, heb je de ringgegevens kunnen achterhalen van de drieteenstrandloper ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Caroline, ja, deze drieteenstrandloper is geringd in Orkney in Schotland. Via cr-birding.org kwam ik erachter. Dank je wel voor je reactie.
    Vriendelijke groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Frans,
    De reeks die je hier laat zien vind ik allesbehalve doorsnee. Een schitterende pijlstaart en eider, gevolgd door - om de meest opvallende maar te noemen - witbuikrotganzen en baardmannetjes. Als je deze soorten in een maandoverzicht kan laten zien mag je absoluut niet klagen. De afsluiter is van een indrukwekkende schoonheid.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel Kees voor je reactie. We hebben bijna de hele winter pijlstaarten gehad in De banken. De witbuikrotganzen komen een enkele keer per jaar langs, maar wel altijd op dezelfde plaats. Ik denk dat het nakomelingen zijn van een gezin witbuikrotganzen waarvan de moeder 23 jaar is geworden. Zij was geringd. En daardoor kwam ik erachter dat deze gans zo oud was geworden. Toen was het elk jaar, in een koudere periode in de winter, raak. Zij kwam samen met 6 andere witbuiken naar ter Heyde aan zee. De baardmannetjes zitten hier het jaar door en laten zich regelmatig zien bij goede weersomstandigheden. Dank je wel voor het compliment betreffende de laatste foto.
    Vriendelijke groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen