Totaal aantal pageviews

zondag 19 februari 2017

TWEEDE HELFT 2016

De tweede helft van het jaar 2016 was zeer bewogen.
Het hoogtepunt was ontegenzeggelijk de bergheggenmus op de Maasvlakte.
Maar er was natuurlijk meer op de Maasvlakte zoals de rosse waaierstaart en de sprinkhaanzanger die mogelijk toch wordt goedgekeurd als de kleine sprinkhaanzanger ( is in onderzoek) de provinciale grasmus en de draaihals.
Ik zag de gestreepte strandloper in de Groene Jonker en later in het jaar de pestvogels in IJmuiden en Voorburg en het jaar werd afgesloten met  fratertjes, witbuikrotganzen en de blauwstaart.
Dan had ik nog bewijsplaatjes van graszanger, de zwartkopgors, de steltkluut, de porseleinhoen, kruisbekken, de zwarte ooievaar en dwerggorsjes; maar niet meer dan bewijsplaatjes zijn het niet, dus ook niet geschikt voor mijn blog.
Het jaar 2016 was één van mijn beste vogeljaren. Ik ben boven de magische grens van 300 gespotte vogels in Nederland gekomen. Met enige trots kijk ik dan ook terug op 2016.
Dit keer heb ik naast  de vogelafbeeldingen ook een paar andere foto's gebruikt om mijn blog anders te kleuren.
Ik hoop dat u ,als bezoeker, net zoals ik, weer veel plezier beleeft aan mijn blog.

 
Kanarie (Serinus canaria)
Deze kanarie was ontsnapt uit een kooitje denk ik, maar hij heeft  toch ruim een maand vrij in De Banken .gezeten

 
Grote Canadese gans ( Branta canadensis) In de Banken
 
 
Steenloper (Arenaria interpres) Noorderdam Hoek van Holland

 
Kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas) Op de Bloedberg

 
Parnassia ( Parnassia palustris) Langs het fietspad naar Hoek van Holland

 
Bonte vliegenvanger ( Fidecula hypoleuca) Op  de Bloedberg

 
Morinelplevier ( Charadrius morinellus) In de polder bij Leidschendam

 
Morinelplevier ( Charadrius morinellus) In de polder bij Leidschendam

 
Bonte strandloper ( Calidris alpina)
Op de zandmotor bij Ter Heijde aan zee kwam ik deze strandlopers tegen

 
Drieteenstrandloper ( Calidris alba) Op de Zandmotor

 
Kanoet ( Calidris canutus)
Om in de zelfde familie te blijven hier een afbeelding van de gestreepte strandloper in de Groene Jonker bij Zevenhoven.
 
 
Gestreepte strandloper ( Calidris melanotos) Groene Jonker
 
 
Lepelaar ( Platalea leucorodia) In De Banken

 
Kemphaan (Philomachus Pugnax) In de Banken

 
Goudplevier ( Pluvialis apricaria) Ik kwam deze goudplevier tegen bij mijn wekelijkse rondje langs De Banken. Hij was zo mooi en ging speciaal voor mij op staan.

 
Goudplevier ( Pluvialis apricaria)

 
Goudplevier ( Pluvialis apricaria)
 
 
Draaihals ( Jynx torquilla) Op de Maasvlakte

 
Sijs ( Carduelis spinus) Op de Maasvlakte
 
 
Rosse waaierstaart ( Cercotrichas galactotes) Ook op de Maasvlakte
 
 
 
Sprinkhaan zanger ( mogelijk de kleine sprinkhaanzanger. ( Locustella naevia of de Locustella lanceolata) Ook deze zanger zat op de Maasvlakte
  
 
Trektellen op de Bloedberg.
 
 
Provinciale grasmus ( Sylvia undata) Op de Maasvlakte
 
 
Bergheggenmus ( Prunella montanella) Voor de eerste keer in Nederland op de Maasvlakte  waargenomen.
 
 
Blauwe reiger ( Ardea cinerea) In de Banken

 
Ijsgors ( Calcarius lapponicus) Samen gezien met John op Texel

 
Standleeuwerik ( Eremophila alpestris) Ook deze gezien samen met John op Texel
 
 
Roodborst ( Erithacus rubecula) Op de Bloedberg tijdens het trektellen, kwam hij ons goede morgen wensen.
 
 
Putter ( Carduelis carduelis) Langs het fietspad naar Scheveningen

 
IJsvogel( Alcedo atthis) Deze bijzondere ijsvogel heb ik dankzij John gefotografeerd. Het is een bijzondere vogel vanwege zijn overheersende donkerbruine pigmenten.
 
 
Gewone zeehond (Phoca vitulina) Bij de Brouwersdam samen met John, Harriet en Wim.

 
Kuifaalscholver ( Phalacrocorax aristotelis) Brouwersdam

 
torenvalk ( Falco tinnunculus)

 
Merel Turdus merula) Voorburg bij de pestvogels
 
 
Pestvogel ( Bombycilla garrulus) IJmuiden.

 
Pestvogel (Bombycilla garrulus) In Voorburg

 
Pestvogel ( Bonbycilla garrulus) In Voorburg

 
Pestvogel ( Bombycilla garrulus) In Voorburg

 
Blauwstaart ( Tarsiger cyanurus) Katwijk in de nabijheid van de Atlantic wall.

 
Blauwstaart ( Tarsiger cyanurus) Katwijk, in de nabijheid van de Atlantic wall
 
 
Frater ( Carduelis flavirostris) In Scheveningen.
 
 
Witbuikrotgans ( Branta bernicla hrota ) Waargenomen bij Ter Heijde strand.

4 opmerkingen:

  1. Wow, wat heb jij een gaaf vogeljaar gehad!!! En veel nieuwe soorten, en wat voor! Wat zal dat een uitzoekerij geweest zijn om dit samen te stellen. Een mooie impressie samen met deel I van 2016! Top.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Maria. Ja ik heb erg veel plezier gehad om deze tweede helft samen te stellen. En dan heb ik er nog enkele 10-tallen foto's weg moeten laten vanwege de overdadigheid. Het was inderdaad een hele uitzoekrij maar dat heb ik met plezier gedaan.
    Ik ben erg trots op mijn vogeljaar 2016.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Frans,

    een schitterend overzicht van deze 2e helft van je fotojaar. Het meest bijzondere vind ik wel die ijsvogel! Ik heb er wel over gehoord maar echt nog nooit gezien! Prachtig blog en moeilijk hé, om uit zoeken wat je gaat laten zien of wat niet.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma voor je reactie. Ja die ijsvogel was een bijzondere vanwege zijn veranderde pigmenten.
      Hij heeft een poosje in Den Haag gezeten en is met de intrede van de vorst en de sneeuw uit het Haagse verdwenen. Wat de keuze van mijn foto's over 2016 betreft, heb ik inderdaad veel moeten afwegen. Maar toch met trots een overzicht gemaakt.
      Hartelijke groeten
      Frans

      Verwijderen