Totaal aantal pageviews

maandag 2 april 2018

Maart roert zijn staart.

Deze maand is wel erg koud gestart. Na 1 week van ijskoude polaire wind en vrieskou werden we aangenaam verwelkomd met heerlijke voorjaarstemperaturen. Niet lang daarna kregen we weer een zeer koud weekend met ijskoude polaire wind.  Wat een variatie van temperaturen....
Toch is mijn maand goed begonnen met de Amerikaanse smient in Noordwijk. Verder interessante waarnemingen bij de Noorderdam in Hoek van Holland.
Tijdens een bezoekje aan De Banken werd ik aangenaam verrast door een op doortocht zijnde kerkuil. Later  nog 2 kraanvogels en een grote lijster.
Bij een bezoekje aan de Rietputten zag ik zo maar een witkopstaartmees en nu eindelijk dan op de foto.
In mijn tuin heb ik deze maand ook kunnen genieten van 2 kepen die elke dag even langs kwamen om wat zonnebloempitten te halen.
Hieronder enkele foto's van deze maand.

 
Amerikaanse smient (Anas americana).

 
Bonte strandloper ( Calidris alpina)

 
Bonte- en drieteen strandloper ( Calidris alpina, Calidris alba).

 
Grote zilverreiger (Egretta alba).

 
Kanoet ( Calidris canutus).
 
 
Pijlstaart (Anas acuta).

 
Tureluur (Tringa totanus)
 
 
Gele fluiteend ( Dendrocygna bicolor).

 
Grote Canadese gans (Branta canadensis).

 
Slobeend ( Anas clypeata).
 
 
Kerkuil (Tyto alba).
 
 
Kerkuil ( Tyto alba).
 
 
Kerkuil ( Tyto alba).
 
 
Grote burgemeester (Larus hyperboreus).

 
Paarse strandloper (Calidris maritima).
 
 
Rosse grutto (Limosa lapponica).
 
 
Blauwborst (Luscinia svecica).

 
Turkse tortel ( Streptopelia decaocto).


Vink ( Fringila coelebs).

 
Keep ( Fringilla montifringilla).

 
Keep ( Fringilla montifringilla).
 
 
Keep ( Fringilla montifringilla).
 
 
Keep ( Fringilla montifringilla). 

 
Witkopstaartmees (Aegithalos caudatus caudatus).
 
 
Witkopstaartmees ( Aegithalos caudatus caudatus)
 
 
strand
 
 
Ijspegels
 
 
 
ijsklompjes
 
 
Wilde eend (Anas platyrhynchos).

 
Tjiftjaf (Phylloscopus collybitta).
 
 
Spreeuw (Sturnus vulgaris).
 
 
Spreeuw ( Sturnus vulgaris).
 
 
IJsklompjes.

 
IJsklompjes.

 
IJsklompjes.
 
 
 

10 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,

    Het is vogelgezien toch een mooie maand voor je geworden. Er leuk is de ontmoeting met de Kerkuil en vooral de 3e foto fraai. Prachtig de Witkopstaartmees, heel goed gelukt en van Keepjes in de tuin word je natuurlijk blij. Natuurlijk zijn de IJsklompjes ook mooi om te zien maar ik hoop toch wel heel erg dat het de laatste van dit jaar zijn. Van mij mag de lente beginnen en tot januari duren ;-)

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Marianne voor je Leuke reactie. Ja, ik hoop ook echt dat de lente komt en dat het gebeurd is met de kou. Onbewust heb ik in dit blog de staart van maart meer in beeld gebracht, naast de laatse koude perikelen ook nog de staartmees en de staarten van de keep en de spreeuw.... ha ha.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Frans,

    Bedankt voor je reactie op de Koningseider van Texel. We hadden geluk dat de vogel vrij dichtbij zat. Bovendien hadden we fantastisch weer. De foto's die je in maart hebt gemaakt zijn juweeltjes. Vooral de Kerkuil, de Witkopgors en de Blauwborst zijn soorten die je graag op je blog wilt hebben. Ook wij hadden de afgelopen maand in onze tuin een flinke groep kepen die op de zonnebloempitten afkwamen. Op een dag telden we er 12. Op 1 april zijn we gestopt met voeren, de lente komt eraan en ze moeten nu in staat zijn in de vrije natuur aan voedsel te komen.
    Allerbest groeten,

    André en Muriel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank jullie wel voor de reactie. Ja, die keep is wel bijzonder voor mijn tuin. Niet elk jaar krijg ik een keep in de tuin. En die kerkuil was puur geluk. Ik had hem nog mooier op de foto kunnen hebben als ik mijn fototoestel anders had ingesteld. Maar Ja vliegend was hij ook mooi. Ik blijf nog even doorgaan met voeren immers April doet wat is wil....
      Maar de lente is natuurlijk in zicht, ik kan niet langer wachter.
      Hartelijke groet,
      Frans

      Verwijderen
  4. Hoi Frans,
    Je hebt een super leuke serie bij elkaar gezien en geplaat!
    Afwisselend ook met die ijsklompjes en pegels en stukje duin/strand. Maar de Kerkuil is natuurlijk de favoriet, oef wat had je een mazzel die te zien!!! Een witkopstaartmees zo mooi op de foto is toch geweldig! En dan de kepen in de tuin, pfft echt gaaf. De staartjes zijn heel fraai van de keep en spreeuw. Maar laat de lente nu maar komen en dat gaat ie ook doen komend weekend!!
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria voor je reactie. Ja de kerkuil was een heel gelukkig moment, hij heeft er 15 minuten gezeten, verborgen in het riet, even later op een paaltje en dan verder trekkend noordwaarts. Een afwisselende maand met heerlijke waarnemingen.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  5. Hoi Frans,
    een heerlijke serie met van alles wat. Prachtige ijsklompjes maar ook supermooie vogels. Die witkopstaartmees is wel heel bijzonder zeg. De overvliegende kerkuil is ook al zo'n kadootje. Kepen in je tuin, dat is pas geluk hebben. Een gele fluiteend heb ik nog nooit gezien. Ik wist trouwens niet eens van zijn bestaan af! Een hele mooie serie en ik heb ervan genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben erg blij met je reactie.. Fijn dat je er ook van hebt genoten. Ja die kerkuil was echt een onverwacht cadeautje net zo als die witkopstaartmees. Die heb ik overigens meerdere keren dezelfde ochtend gezien op verschillende plekken. En voor het eerst sinds jaren gedurende 2 maanden elke dag 1 soms 2 kepen in mijn tuin. Nogmaals bedankt voor je reactie. Hartelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  6. Hallo Frans, wat een goudvink ben jij om zomaar een kerkuil te fotograferen...en nog heel mooi gedaan ook. Proficiat.
    Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Ben. Ja die kerkuil was echt een lucky moment. Totaal onverwacht. Ik liep om een gebouwtje heen op zoek naar baardmannetjes en Ineens zie ik die kerkuil voor me zitten.... Een moment dat ik niet gauw zal vergeten.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen