Totaal aantal pageviews

zondag 17 juni 2018

Een maand mei met verassingen

De maand mei begon voor mij met de cirlgors, een gors die ik wel in Zuid Frankrijk heb gezien maar nog nooit in Nederland. Het is een dwaalgast in Nederland en komt voor in Italië, Griekenland en Oost-Europa. Hij overwintert in Afrika.
Mijn weg voorts vervolgend langs de kust waar de gele kwikken veelal te zien waren. Bijzonder was de Noordse kwikstaart; een doortrekker uit Scandinavië, die voornamelijk in het Oosten van Nederland wordt waargenomen. Hier in het Westen heb ik er dit jaar wel 7 gezien.
De nachtegalen zingen volop, de duinen raken bevolkt met grasmussen, braamsluipers, kneutjes en roodborsttapuiten.
Tijdens een wandeling in de Groene Jonker zag ik de snor en de kleine karekiet.
Halverwege de maand ben ik op zoek gegaan naar de withalsvliegenvanger. Bij Weert was hij neergestreken. Op de terugweg bij een parkeerplaats zagen we een roekenkolonie. Ook daarvan heb ik een paar foto's gemaakt.
Ik heb deze maand ook nog een bezoekje gebracht aan Blijdorp waarvan enkele foto's op dit blog.
Veel plezier bij het bekijken van mijn afbeeldingen.

 
Cirlgors ( Emberiza cirlus).

 
Engelse kwikstaart ( Motacilla flava flavissima)

 
Roek ( Corvus frugilegus)

 
Roek ( Corvus frugilegus)

 
Roek ( Corvus frugilegus)
 
 
Boomleeuwerik ( Lulula arborea)

 
Gele kwikstaart ( Motacilla flava)

 
Grasmus ( Sylvia communis)

 
Grasmus ( Sylvia communis)

 
Heggenmus( Prunella modularis)

 
Kleine karekiet ( Acrocephalus scirpaceus)

 
Snor ( Locustella luscinioides)

 
Visdief ( Sterna hirundo)
 
 
Blauwe reiger ( Ardea cinerea)

 
Noordse kwikstaart ( Motacilla flava thunbergi)

 
Noordse kwikstaart ( Motacilla flava thunbergi)
 
 
Withalsvliegenvanger ( Fidecula albicollis)

 
Withalsvliegenvanger ( Fidecula albicollis)
 
Dan een dagje met de kleinkinderen naar Blijdorp in Rotterdam. Het was mooi weer en er was veel te zien. Ik heb maar een paar foto's gemaakt van de vale gier en de secretarisvogel. verder een jufferkraanvogel een mariboe en een rode ibis.
ook leuk dat er pijltjes rond liepen.
tot slot sluit ik dit blog af met een torenvalk en een bosrietzanger die ik luid baltsend langs het fietspad bij de duinen tegenkwam.
 
 
Jufferkraanvogel ( Anthropoides virgo)

 
Mariboe ( Leptoptilos crumenifer)

 
Rode ibis. ( Eudocimus ruber)

 
Secretarisvogel (Sagittairius serpentarius)

 
Vale gier (Gyps fulvus)

 
Wilde eend ( Anas platyrhynchos)

 
Wilde eend ( Anas platyrhynchos)
 
 
Torenvalk ( Falco tinnunculus)
 
 
Bosrietzanger ( Acrocephalus palustris)

 
Bosrietzanger ( Acrocephalus palustris)
 
 
 
 

9 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Lekkere mei-Post! De vogels van de dierentuin tellen niet hoor!! (LOL) maar die heb je ook fraai geplaat. Van de wilde vogels heb je hier en daar dan misschien wel een bewijsplaatje, je hebt ze maar mooi gezien! De eerste foto van de roek vind ik bijzonder mooi. Maar dat geldt ook voor de Grasmus, Noorse Kwik, Kleine karekiet en niet te vergeten de Bosrietzanger. Gaaf, heerlijke soorten om te zien!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je fijne reactie Maria. De Rode soorten zijn natuurlijk apart maar ik was ook heel blij met de Noordse kwik en de bosrietzanger.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  2. Prachtige foto's van de Roeken Frans, wat zijn het toch een grappige vogels met die enorme snavel! Je serie Kwikstaarten is ook mooi gelukt, uiteraard ook vooral omdat het verschillende (onder)soorten zijn. De Bosrietzanger op het einde doet het ook goed. En verder natuurlijk gewoon een paar lekkere waarnemingen zoals de Cirlgors en de Withalsvliegenvanger.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marianne voor je reactie. Die roeken zaten gewoon als kolonie op een parkeerplaats.... niet zo moeilijk dus om die te platen maar wel leuk. Gele kwikken zijn één van mijn favorieten, misschien wel omdat ik geel mooi vind. Ik was erg tevreden met mijn bosrietzanger omdat die zo dichtbij bleef zitten..
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Hoi Frans,
    werkelijk een hele fijne serie met deze vogeltjes en vogels. Een roek heb ik volgens mij nog nooit gezien maar ook een Cirlgors en een Noordse kwik nog nimmer voor de lens gehad. Erg leuk om deze vogels nu te zien en ook de andere vogels zijn echt heel mooi en ook mooi scherp geplaat. De rode Ibis van de dierentuin is meer een boten Ibis hihi.... maar evengoed een hele mooie. Die bosrietzanger is ook echt wel een plaatje hoor!
    Ik heb weer genoten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma voor je reactie. Een gevarieerde maand met toch wel en paar mooie soorten. Volgende maand een heel ander blog, dan gaat het over bloemen....
      Hartelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  4. Hallo Frans, mooi divers Blog. Goed van je dat je de cirlgors hebt gezien. Is voor mij nog een schaamsoort ha ha. De bosrietzanger zo op de foto zetten valt niet mee. Het is jouw goed gelukt. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ben voor je reactie. Ja die cirlgors was een moeilijke om te zien laat staan te platen. Bovendien ga ik niet elke dag naar de andere kant van het land om dezelfde vogel te zien en er een betere plaat van te maken; dus ik doe het met een minkukelfoto als bewijsplaatje. Wie weet komt ie in de toekomst wat dichter bij huis en kunnen we hem dan samen beter platen...
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  5. Your pictures are all so vivid and clear. I love the photo of the small yellow bird, so precious. Thanks for the share, you must have an incredible amount of patience to have been able to capture these photos.
    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen