Totaal aantal pageviews

zaterdag 27 april 2019

"Gewone vogels" in een sprankelende maand april.

Ik begin al aardig te wennen met mijn  nieuwe camera. De foto's worden beter, mooier en scherper.
Zo heb ik in april mijn best gedaan om "gewone" vogels te platen die in deze maand goed te observeren zijn.
Een aantal zomergasten zoals de nachtegaal, braamsluiper, grasmus, vliegenvanger, sprinkhaanzanger e.d. heb ik al gehoord, maar nog niet geplaat. Dit keer ook een gewone bosmuis en een gehakkelde aurelia. Verder heb ik plaatjes van vogels  die ik toch graag op mijn blog wil zetten. Ik heb de meeste foto's gemaakt bij Ter Heyde op de Bloedberg en bij De Banken hier aan de kust.
Er zit ook een foto bij uit Noord Holland, de kluut; uit het Quakjeswater de geoorde fuut en de lepelaars  en tenslotte in het hyacintenbos, de bosmuis en de zwartkop.
Veel plezier bij het kijken.


Gewone bosmuis


Zilvermeeuw 
 

Kleine mantelmeeuw


Kluut


Blauwborst


Blauwborst
 

Geoorde fuut


Groenling


Lepelaar


Zomertaling 


De heggenmus
Hij heeft een broedplek aan de Bloedberg. De hele dag door laat hij zich goed zien en zit hij op circa 20 meter afstaand van de reling. De eerste twee  foto's zijn wat later in de ochtend genomen terwijl de laatste twee foto's bij het ochtendgloren zijn gemaakt. Het verschil in belichting laat zich goed zien


Heggenmus


Heggenmus


Heggenmus


Heggenmus


Het Kneutje
Als je langs het fietspad fietst tussen Ter Heyde en 's- Gravenzande, kom je elke dag vele kneutjes tegen. Omdat de mannetjes zo mooi op kleur zijn en goed tot hun recht komen tussen de duindoorns, was het een genot om deze prachtig zingende vogel te platen.


Kneu


Kneu
                                                                               

Kneu


Kneu

Gele kwikken
Elke maand april zie je de gele kwikstaarten langs komen bij de Banken. Daar tussen die Gele kwikstaarten zitten ook Engelse kwikstaarten. De mannetjes zijn prachtig geel met lichtgroen op de kop en een gele wenkbrauwstreep terwijl de vrouwtjes een bruine kop hebben.
De gewone gele kwikstaart heeft een blauw/grijze kop met een witte wenkbrauwstreep.
De Noordse gele kwikstaart heb ik nog niet gezien maar die hebben een donkerbruine kop en komen niet zo vaak langs.


Engelse gele kwikstaart (vrouw)



Engelse gele kwikstaart ( vrouw)


Engelse gele kwikstaart  (man)


Gele kwikstaart


fitis


Graspieper


Graspieper


Het paapje
Het paapje is een zomergast. Hij broedt meestal in de nabijheid van vochtig, moerasachtig terrein, bij de duinen en met wilgen en graspolletjes. 
Dit paapje was zó mooi en ik heb zelden zo'n mooi  volwassen mannetje gezien.


Paapje ( man)


Paapje ( man)


Paapje ( man)


Tapuit


De torenvalk 

De torenvalk is een vaste gast bij de Bloedberg. Tussen de duinen en de vallei is hij voortdurend op zoek naar muizen, jonge konijntjes of jonge vogeltjes.
Deze keer kwam hij vlak voor de Bloedberg hangen speciaal voor mij!


Torenvalk


Torenvalk


Torenvalk


Torenvalk 


Torenvalk


Vos ( links man rechts vrouw)


Zwarte ruiter


Zwartkop



5 opmerkingen:

  1. Hallo Frans, mooie serie. Vooral de kleurijke vogels zoals de kneutjes en het paapje zijn echte eye-catchers. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Frans,
    werkelijk hele gave platen laat je heir zien. Het toeval wil dat wij het net over de Coolpix P1000 hadden en nu zie ik weer hele mooie foto's bij je. Prachtige varia van vogels en zelfs een muisje en vossen. Kon je deze vogels zo mooi van dichtbij fotograferen of komt dat echt door de hoge zoom van deze camera? Ik zit hier echt wel ff te genieten van deze vogeltjes en diertjes. heerlijk om te zien en hele mooie kleuren.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow Frans, Wat een geweldig mooie foto's, of 'platen' zoals jij ze noemt. Je moet met zulke resultaten welhaast euforisch zijn bij het plaatsen op je blog. De een nog mooier dan de ander. Ik heb ademloos zitten genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo, dan!!!! Foto 32 is de mooiste! Maar ook de foto's van de kneutjes en de gele kwikken, geweldig!
    Je had een goedgevulde maand kun je wel zeggen. Een zomertaling er zo op zetten, moet mijn nog lukken!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker bezig met de nieuwe camera, vooral de Heggenmussen en de Kneutjes vind ik prachtig, mooie kleuren en mooie details!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen