Totaal aantal pageviews

zaterdag 11 december 2021

November 2021


Een herfstblog met mooie kleuren.
De vogeltrek was in volle gang en een staartje ervan was een mengeling van vinken, kepen en groenlingen.. Als het droog was trokken we erop uit om een wandeling te maken op de Utrechtse heuvelrug. Op een donkere dag in november stapte ik op de fiets naar de Noorderdam om op de pier te kijken en over de zee te turen. Ja leuke ontdekkingen; zeehonden, bruinvissen, aalscholvers, roodkeelduiker, zeekoet en kanoet. Daarnaast de gebruikelijke paarse strandlopers en steenlopers, altijd leuk. Op een zonnige ochtend fietste ik naar De banken om mogelijk de baardmannetjes te zien, dit maal met succes. Tijdens deze fotosessie zag ik ook een torenvalk jagen en even later had hij een muis te pakken. Tot slot van dit blog een foto van een naderende regenbui bij zonsondergang.
Veel plezier bij het bekijken van mijn blog.


 
Zonsopkomst Bloedberg Monster
 
 
Vogeltrek vinken, kepen, groenlingen
( Fringilla coelebs, Fringila montifringilla, Carduelis,chloris)
 
 
Utrechtse heuvelrug

 
Utrechtse heuvelrug

 
Utrechtse heuvelrug

 
Utrechtse heuvelrug

 
Gewone zeehond ( Phoca vitulina)

 
Gewone zeehond ( Phoca vitulina) Deze jonge zeehond lag bij de Noorderdam in Hoek van Holland. Hij is gered door de dierenambulance en weer uitgezet. De rode vlek op zijn rug is een milieu-en diervriendelijke verf die op zijn rug is gespoten. Het schijnt gezien de rode kleur, dat deze jonge zeehond in Terschelling is gemerkt.

 
Gewone zeehond ( Phoca vitulina)

 
Aalscholver ( Phalacrocorax carbo)

 
Zeekoet ( Urica aalge)

 
Kanoet ( Calidris canutus)

 
Roodkeelduiker ( Gavia stellata)

 
Baardman ( Panurus bicarmicus)

 
Baardman ( Panurus bicarmicus)
 
 
 Baardman ( Panurus bicarmicus)
 
 
 Baardman ( Panurus bicarmicus)

 
 Baardman ( Panurus bicarmicus)

 
Baardman ( Panurus bicarmicus) 

 
 Baardman ( Panurus bicarmicus)

 
Torenvalk (Falco tinnunculus)

 
Naderende regenbui bij zonsondergang

 

13 opmerkingen:

  1. Hallo Frans,
    De verschillende vissers heb je mooi op de plaat gezet. Het is altijd weer interessant om te zien welke soorten vissen verschalkt worden. Daarnaast springen voor mij de baardmannetjes eruit. Het is mij nog nooit gelukt om ze te zien. Ik was steeds op het verkeerde moment op de plaats waar ze gezien waren. Dat moment komt vast nog wel. Het is altijd een goed gevoel als je een roofvogel goed op de plaat kunt krijgen, zoals met de torenvalk gelukt is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees. Ja die baardmannetjes... ze zijn vliegensvlug en zitten niet zo vaak stil. Bedankt voor je reactie. Ik heb je 2e reactie ook gelezen en de 1e geplaatst. Voortaan direct te zien op mijn blog.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen
  2. Hallo Frans
    einzigartige Bilder, der Falke mit Maus ist Top auch die Sonnenuntergänge sind wunderschön.... und der Regenschauer sieht sehr bedrohlich aus aber ein klasse Bild
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Frank. Die torenvalk kwam met muis aanvliegen en ging op ongeveer 50m van mij zitten. Wat een kans...
      Die zonsondergang met de dreigende bui heb ik gebruikt als kerstboom.
      Fijne feestdagen
      Frans

      Verwijderen
  3. Mooie fotos Frans, baardmannetjes zien we hier niet zo vaak. Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel caroline voor je reactie en de wensen. Natuurlijk wens ik jou hetzelfde en een mooi vogelaar in 2022.
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Frans,

    Lekkere serie weer, leuk zo'n groepje kepen en groenlingen, mooie omgeving ook waar die prachtig scherpe kanoet in staat. Mooi dat je die roodkeelduiker zo dichtbij kreeg. Tenslotte de baardmannetjes, die staan er puik op, mooi plekje daar met zoveel soorten.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel aan de late kant toch een reactie. Ik had wat problemen om op reacties te beantwoorden. Maar dat is nu opgelost.
      Dank je wel voor je opmerkingen. Het is inderdaad een aardig plekje hier met gevarieerde vogelsoorten.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  6. Hoi Frans,
    wat weer een mooie serie en wat een leuk foto's zeg.
    De zeehond vind ik super en zeker die met de vis. Geweldig dat je die zo mooi kon vastleggen :-)))
    Je openingsfoto was trouwens al adembenemend dus ik moest dar even van bijkomen hihi...... maar daaronder zag ik dus de vogels en deze leuke zeehond.
    De foto's van de Utrechtse heuvelrug zijn echt heel sfeervol 😍 en de serie van de baardmannetjes is ook weer groenmakend hahahaha.... je afsluiter met die naderende regen is echt fantastisch! Wat een mooie diepte in die foto. Compliment.

    Lieve Groet, Helma

    Ook wens ik je een heel mooi en gezond 2022 met heel veel fotoplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma voor je reactie. Het is wel even geleden maar ik had problemen met het beantwoorden van de reacties anders had ik al veel eerder gereageerd...sorry
      Ik wens jou natuurlijk ook al het goede voor 2022 met mooie waarnemingen en mooie foto's.
      Ik heb al weer een blog in de steigers staan.
      Hartelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Dank je wel Caroline. De storm van afgelopen weekend was heftig hier. In mijn blog van februari kan ik wel een foto van de storm plaatsen maar geen spectaculaire hoor. Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  8. Nou ja, dat is gek... heb je mijn reactie soms per ongeluk ook verwijderd?
    Ik weet zeker dat ik hier op gereageerd heb.. prachtige serie hoor,
    Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen