Totaal aantal pageviews

zondag 30 oktober 2022

Oktober 2022 een bijzondere maand

 Oktober was een hele bijzondere maand.

Deze maand werden er vele jonge roodpootvalken gezien ( zie mijn vorige blog). Halverwege de maand is er het dba-weekend op Texel en is er opwinding over de Oostelijke gele kwikstaart. Een dwaalgast uit het verre oosten voorbij de Balkan. Dna moet uitwijzen of het inderdaad om deze bijzondere soort gaat.  Helaas geen foto maar wel gezien...

Dan enorme opwinding over een geelbrauwgors die na 40 jaar voor de tweede keer in Nederland  gespot was; op de grens van Groningen en Drenthe, bij Bunne. Daar ben ik net op tijd naar toe gegaan  met John. Om even voor half vijf 's middags kwam hij in beeld, ppfft gelukkig het hele end niet voor niets gereden! De volgende dag is hij niet meer gezien. Aan het eind van dit blog nog 2 afbeeldingen.

Aan het eind van de maand ben ik met Maria naar een fotohut geweest in 't Gooi. Een hut afgeschermd met speciaal glas zodat de vogels jou niet kunnen zien maar jij wel de vogels. Je kijkt uit op de grond, het vijvertje en gedeeltelijk opde achterliggende bomen. Voer lag  er al op de grond dus hier en daar nog een extra tak neergelegd met wat vers voer op de grond.

Bijzondere waarnemingen? Nee, maar wel bijzondere  foto's die ik over twee blogs heb verdeeld!

In dit blog wat opnames van zonsopkomsten -en ondergangen. Daarnaast vogels die ik in deze maand heb gezien, waaronder de Geelbrauwgors en een paar natuuropnamen.

Veel plezier bij het bekijken van mijn blog.



Ochtendgloren Westland


Ochtendschoon Westland


Vliegenzwam in de Rhenense bossen


Mycena


Duinen bij Ter Heyde


Rhenen



 

De Zandmotor


Zeeraket op de zandmotor


Zilverplevier ( Pluvialis squatarola) in de Kapittelduinen


Spreeuwen (Sturnus vulgaris)  verzamelen zich voor de trek naar het zuiden


Tureluur, ( Tringa totanus) bonte strandloper (Calidris alpina) en kanoet ( Calidriscanutus) 


Geoorde fuut (Podiceps nigricollis)


Sneeuwgors ( Plectrophenax nivalis)


Sneeuwgors ( Plectrophenax nivalis)


Tapuit (Oenanthe oenanthe)


Paarse strandloper ( Calidris maritima)


Eerste kalenderjaar zilvermeeuw met een lekker hapje


Strandleeuwerik ( Eremophila alpestris) op de Zandmotor


Waterpieper (Anthus spinoletta) op Texel De Oostelijke gele kwikstaart heb ik wel gezien die kwam op mij aanvliegen en verdween in het riet. Er is tot op heden nog geen duidelijkheid over de werkelijke identiteit van deze vogel.


Geelbrauwgors (Emberiza chrysophrys) Het was de moeite waard om deze zeldzame afdwaler uit SiberiƩ te zien. Na 40 jaar nu weer een geval in Nederland.


Geelbrauwgors (Emberiza chrysophrys)


Ondergande zon Westlandse strand


Als voorproefje op mijn volgende blog "Mezenpret" hier alvast een badderende koolmees. 





6 opmerkingen:

  1. Hoi Frans
    dit is een hele mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Herman. Het was weer een fijne maand met mooie soorten.
      Gr. Frans

      Verwijderen
  2. Hallo Frans,
    Het najaar staat ook garant voor fraaie landschappen en daar kan je je dan lekker mee uitleven. Wat vogels betreft ben je ook goed aan je trekken gekomen zie ik. Je hebt er heel wat voor over gehad om bijzondere soorten te vinden en zo mogelijk te fotograferen. Je hebt in ieder geval een aantal bijzondere soorten fraai op de plaat kunnen zetten. Zelfs sneeuwgorzen ontbreken niet. In IJmuiden heb ik ze nog niet gezien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel kees. Die sneeuwgorzen komen wel. De landschappen vormen bijna een vast onderdeel van mijn blogs. Ik kan daar erg van genieten. En inderdaad die gors bij Bunne was wel een uitzondering...

      Verwijderen
  3. Hoi Frans, geweldige soorten heb je gezien en gefotografeerd. enuh....er is al weer een heerlijke soort erbij intussen, weet ik uit eerste hand, hihi! Je beroemde gors heb je mooi te pakken, maar laat ik nou foto 7 de topper van dit blog vinden!
    Je badende mees belooft wat!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel maria. Ik was erg blij dat John mij appte om i.pv. dinsdagmorgen vroeg, op maandagmiddag nog naar Bunne te gaan voor die geelbrauwgors. Dinsdag was de vogel reeds gevlogen... Ja en die landschapsfoto's vind ik leuk om te maken in een mooi decor. De Zandmotor leent zich steeds meer voor mooie natuuropnamen.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen