Totaal aantal pageviews

zondag 6 november 2022

Sperwer voor de lens

 Op 25 oktober vertrokken Maria en ik naar de kijkhut in 't Gooi.

In mijn vorige blogs had ik al een aantal mezen en andere soorten getoond en nu dan de sperwer die als kersje op deze dag onze fotosessie vervolmaakte.

Ook nu heb ik met 2 camera's opnamen gemaakt . De "warme" foto's zijn gemaakt met de Nikon D7100 en de wat "hardere foto's zijn gemaakt met de Nikon P1000.

De sperwer is een standvogel in Nederland. Wij werden vergast op een volwassen mannetje die zich aan een lekker bad tegoed deed.



Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


Sperwer ( Accipiter nisus)


9 opmerkingen:

  1. Ik ben onder de indruk ! Gelukkig heb je mooie scherpe foto's kunnen maken. Ze zijn echt beter dan de mijne. Ik denk dat ikzelf niet zo scherp was🤭. Vooral de foto's met de Nikon D7100 zijn super.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Maria. Ik was blij dat ik 2 camera's had meegenomen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frans,

    Hier wil je wel door verrast worden, mooie beelden van deze felle roofvogel. Mooi dat hij een tijdje bleef zitten, je hebt je kansen daar prima benut. Opvallend mooie broek heeft dit mannetje. Opmerkelijk verschil in witbalans tussen deze twee camera's, ik weet niet of je dat zelf zo ingesteld hebt, maar ik vind beide wel mooi. Prima camera die D7100, ik gebruik hem zelf ook nog soms naast m'n D500.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Ad voor je reactie. Ik heb de instelling van de P1000 op vogeleiland gezet waardoor de camera de beste automatische keuze maakt. Met de D 7100 moest ik dat wel instellen en dat is aardig gelukt. Er is voor beide wat te zeggen...ik zou wat meer kunnen experimenteren met de witbalans met de P1000. Ga ik zeker doen. Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We waren volledig in trance toen we deze mooie sperwer in beeld kregen. Ja, een opmerkelijk verschil in camera opnamen. Bij de P1000 had ik de vogelstand aan en dan zoekt de camera de beste belichting aan. Ik moet eigelijk wat meer experimenteren met deze camera met de witbalans. Dat is met de D 7100 anders gegaan; makkelijker in te stellen.
    Bedankt voor je reactie Ad.
    Groeten Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Frans,
    Een sperwer zo in beeld krijgen is o.a. waarom je naar een vogelhut gaat. Wat een geluk dat hij uitgebreid de tijd nam voor een bad. Je hebt zo een schitterende serie kunnen maken. Ik neem ook vaak twee camera's mee. Zo ben je voorbereid op beelden dichtbij en wat verder weg. Wat experimenteren met de witbalans is altijd de moeite waard. Het kan opmerkelijke verschillen opleveren.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was voor mij de eerste keer om een sperwer van zo dichtbij te observeren. De adrenaline liep door mijn lijf, een geweldige ervaring. Ik was blij met mijn 2 camera's zodat ik vergelijkingsmateriaal had. Ik ben apetrots op de resultaten. Van 1 van de foto's heb ik een afbeelding laten maken op aluminium en die hangt nu buiten. Elke dag word ik daarmee verblijd. Het was overigens de 2e keer dat ik in een fotohut zat en daar heb ik geen spijt van.
      Bedankt voor je reactie Kees.

      Verwijderen
  7. Hallo Frans, wat een geweldige ervaring om een Sperwer zo dichtbij te zien en te fotograferen. Mooie serie. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ben, je weet alles van fotohutten af. Dus je bent altijd verrast met wat je tegenkomt. En deze keer waren Maria en ik enorm blij verrast met deze baderende sperwer man. Bedankt voor je reactie

    BeantwoordenVerwijderen