Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 januari 2023

December 2022

Een drukke maand heeft mij niet veel spektakel opgeleverd. Toch maar even op pad gegaan tussen de feestdagen door om te zien of er wat te spotten viel.

Hieronder een klein blog met een variatie aan waarnemingen.

Veel plezier bij het bekijken.

Op weg naar de Zandmotor kwam ik deze biddende torenvalk tegen. Hij bleef vlak bij mij hangen zodat ik een paar opnames heb kunnen maken.




Torenvalk ( Falco tinunculus )


Torenvalk  ( Falco tinnunculus)


Torenvalk (Falco tinnunculus)


Torenvalk  ( Falco tinnunculus)

Op weg naar de zandmotor dus kwam ik deze sneeuwgors tegen die zich welwillend liet fotograferen. Er zat een groep van ongeveer 26 sneeuwgorsjes die op en neer vlogen tussen de duinen bij Hoek van Holland en de zandmotor bij Ter Heyde


Sneeuwgors (Plectrophenax nivalis)


Kokmeeuw ( Larus ridibundus)


Groenling (Carduelis chloris)


Opkomende zon bij Ter Heyde



6 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Lekker hoor die torenvalk zo dichtbij. Mooie foto's! De groenlingen vind ik prachtig in dat licht. Je boft met zoveel sneeuwgorsjes! De laatste foto is echt een toppertje👌🏻
    Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria. Ja, tova is altijd leuk en uitdagend om die goed te platen. En die zon op ter Heyde was echt een koude ochtend.... maar oh zo'n mooi licht.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen
  2. Hallo Frans,
    Een torenvlak mooi op de plaat krijgen blijft altijd een leuke uitdaging. Ik ben zo brutaal geweest om de 4e foto te downloaden en iets te bewerken. Door hem lichter te maken spreekt hij nog veel meer. Als je mij je mailadres geeft zal ik hem doorsturen.
    Sneeuwgorzen worden vrijwel niet waargenomen bij de Zuidpier, helaas. Het is er de laatste tijd toch al erg rustig.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel kees. Mijn e-mail adres staat als het goed is helemaal rechts boven aan mijn blog. Ik ben benieuwd hoe je de foto bewerkt hebt. Daar kan je mij vast wel meer over vertellen. De sneeuwgorzen zitten nog volop in de buurt en pendelen voortdurend langs het strand en in de duinen. Samen met tientallen groenlingen, putters en kneutjes. En het valt niet mee om daarvan foto's te maken.
    Lukt het niet om mij te mailen laatr het dan even weten.
    Groet
    Fans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie fotos, zeker van de sneeuwgorzen. Hoek van Holland kwam ik vroeger ook weleens maar de laatste jaren niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline voor je reactie. Ik ben gek op sneeuwgorsjes omdat ze zo mooi van kleur zijn. Er zitten nog wel sneeuwgorsjes in de regio, maar ze zullen ongetwijfeld gauw vertrekken om elders te paren.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen