Totaal aantal pageviews

maandag 20 maart 2023

Maart 2023

 De kille en natte maand maart is nog niet voorbij. Maar als er een betere dag tussen zit trek ik erop uit. Dit keer een paar foto's van kwekerseenden  terwijl ik op weg ga naar de Wollebrandplas waar de eerste grutto's en de kluten zijn  gezien. Geen foto's daarvan maar het zijn wel de eerste boodschappers van de lente! De blauwborst begint zijn eerste deuntje te zingen. De eerste tapuiten en rietzangertjes worden ook al gemeld. Heerlijk, we gaan weer een fijne periode tegemoet.

In dit blog dus een paar foto's van kwekers eenden. Verder bij de Banken de eerste blauwborst van het jaar. En voor de eerste niet een paar, maar wel over de honderd brandganzen. Ook een aantal rotganzen kwamen even snekken. Verder roodborsttapuiten, een vos in de duinen en een huismuis in mijn tuin.

De sneeuwgorsjes zijn zo goed als vertrokken al hoewel een vriend van mij nog een mannetje sneeuwgors zag in bijna volledig zomerkleed.!

Vel plezier bij het bekijken van mijn blog.




Vluchtenburg duinvallei


Vos in de duinvallei


Gewone huismuis Bij het voer voor devogels zag ik ineens op een ochtend de huismuis zitten. Zolang hij niet in mijn huis komt heb ik er vrede mee.


Vink vrouwtje 
De vinken en kneutjes waren dit jaar weer aanwezig bij het Kraaiennest. Ik kijk weer uit naar de oeverzwaluwwand en mogelijk een ijsvogel bij het nieuw geplaatste  ijsvogelwandje.


Vink mannetje


Kneu


Roodborsttapuit
In De banken broeden de roodborsttapuiten. Vorig jaar was er een paartje met drie jongen.


Roodborsttapuit


Roodborsttapuit


Roodborsttapuit


Oeverpieper
 Voor het eerst zag ik een oeverpieper in De banken. Meestal zitten er graspiepers en soms ook waterpiepers.


Rouwkwikstaart
Als de kwikstaarten uit Groot Brittanië hierheen komen zit er vaak ook een rouwkwik tussen. Nog even en dan komen de gele kwikstaarten er ook aan.


Bontbekplevier
De bontbekkies zijn volop aan het baltsen. het is een prachtig gezicht als het mannetje het hof maakt. gespreide vleugels en staart. 


Drieteenstrandloper
Nog even en ook de drienteentjes zullen naar het Noorden vertrekken om daar te broeden.


Rotgans
Een laatste hap gras voordat ook de rotganzen vertrekken.


Brandgans
De brandjes zijn nog maar schaars aanwezig maar deze twee hadden nog geen zin om met de grote groep te vertrekken. het gras was in De banken te lekker....


Slobeend
De slobeend in vol broedkleed is op zoek naar een broedplek tussen het riet.


Blauwborst
De lentebode is er weer. Duidelijk hoorbaar op zoek naar een vrouwtje

Blauwborst
De eerste dit jaar in De banken


Bahamapijlstaart
Dan tenslotte nog drie afbeeldingen van kwekerseenden. Makkelijk te fotograferen en als je dan toch langs zo'n kweker komt is het prachtig om deze eendjes van dichtbij te bewonderen.


Kokarde zaagbek


Mandarijneend

2 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Maart kan mij zelden inspireren, zeker als het weer het ook nog vaak laat afweten. Ik ben er dan ook nauwelijks op uit getrokken, maar dat komt wel weer. Jij hebt toch nog een aantal mooie waarnemingen kunnen doen. Dat smaakt ongetwijfeld naar meer in de komende tijd.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Maart is inderdaad geen inspiererende maand . En als het dan erg winderig is, is er langs de kust ook niet veel te zien. Maar gelukkig heb ik nog een paar dagen kunnen vogelen in de buurt.
      Ik verheug me nu op april want dat is dé maand van gele kwikstaarten, rietzangers, nachtegalen en meer.
      Overigens had ik gisteren de eerste oeverzwaluwen en de rietzangers. De lente is begonnen.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen