Totaal aantal pageviews

vrijdag 28 juli 2023

Variatie in de maand juli 2023

 Ik had de maand juli al afgesloten  Echter bij mooi en of droog weer trek ik er dan toch nog op uit om eventueel wat te zien. En zo kwam dit blog tot stand. Een gevarieerd blog met foto's van vlinders, insecten libellen en vogels, zowel jong als adult.

In het Kraaiennest hebben steltkluten gepaard en 2 jongen groot gebracht. Ik heb ze mooi kunnen bekijken.  De kuifeendjes waren echt leuk onder moeders vleugels. In de kapittelduinen zijn  volop libellen te zien, heidelibellen, glazenmakers en juffers. Ook waren daar bloemen te zien zoals Parnassia. Verder zag ik daar vlinders die er echt voor gingen zitten.

Veel plezier bij het bekijken van mijn blog


Bruine kiekendief vrouw


Torenvalk vrouw


Krakeend met wilde eend


Kuifeend met jongen


Bonte strandloper


Bosruiter voor een krakeend


Grote zilverreiger


Grutto ( in juni dit jaar geringd in Friesland)


Kemphaan man


Puttertje juveniel


Puttertje juveniel


Puttertje juveniel


Steltkluut man


Steltkluut man


Steltkluut vrouw


Steltkluut juveniel


Bloedrode heidelibel


Bruine winterjuffer


Lantaarntje


Zuidelijke glazenmaker


Bruin blauwtje


Bruine daguil


Icarus blauwtje


Sint Jansvlinder


Sint Jansvlinder


Parnassia


Aardhommel



12 opmerkingen:

  1. Prachtige fotos. Mooi met die kleurring. En de steltkluten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een mooie afsluiting van de maand. De geringde grutto zit er nog steeds.

      Verwijderen
  2. Staat er weer puik op Frans, vooral de Steltkluten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Piet. De steltkluten in De Lier waren vrij makkelijk te platen met een beetje geduld...Groeten
      Frans

      Verwijderen
  3. Mooie afwisselende serie laat je hier weer zien. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Ben. Afwisseling is wel mijn motto.... Groet
      Frans

      Verwijderen
  4. Hallo Frans,
    Juli had nog heel wat voor je in petto. De steltkluten vind ik hierbij het mooist. Ik zie ze hoe dan ook graag maar het valt niet mee om ze van dichtbij te zien. Een bosruiter en een jonge putter vind ik ook bijzonder. Daarnaast had je ook nog een mooie kemphaan. Hoe is het mogelijk dat je jonge kuifeendjes hebt gezien. In de AWD zitten veel kuifeenden, maar ik heb er nog nooit pulletjes bij gezien . Met vlinders en libellen ben je ook al verwend. Juli was je goed gezind.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben niet ontevreden over deze maand. Het was voor mij ook de eerste keer om jonge kuifeendjes in beeld te hebben.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen
  5. Hoi Frans,
    Wat een variatie! De serie van steltkluten met jongen springt er wel bovenuit , pfft wat fijn om die zo dichtbij de zien! De bruine dagvlinder is de volgende die opvalt, een supermooie vlinder. Ik heb hem één keer gezien. De Parnassia ook zo'n plant die ik hier nooit tegenkom en wat een schoonheid. De bosruiter, kemphaan en jonge puttertjes, mooi. Verder natuurlijk leuke foto's van de libellen en vlinders, top!
    Groetjes,
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel Maria. Ja momenteel niet zo veel vogels ondanks die stelkluten, kemphaan bosruiter en puttertjes, maar gelukkig zijn er ook nog vlinders en libellen te vinden.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele mooie serie Frans, met o.a. een bosruiter die je niet zo vaak ziet. Prachtig natuurlijk die steltkluten en de jongen daarvan, ze komen steeds meer voor hier in Nederland met zelfs broedgevallen zoals jij hier ook laat zien. Ik heb vorige week ook een paartje met jong kunnen fotograferen in Zeeland. Winterjuffers schijnen best vaak voor te komen, maar ik heb er nog nooit een gevonden. Bruin blauwtje is ook een mooie, bijzondere soort, ook die zie je niet vaak.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ad voor je commentaar. Ondanks een rustige maand toch nog aardig wat gezien in de buurt.
      Groeten Frans

      Verwijderen