zondag 13 oktober 2024

Oktober 2024 deel 1

 Oktober deel 1 omdat we halverwege de maand zijn en omdat ik nog wel andere waarnemingen verwacht waar ik foto's van kan maken .De mand oktober is spectaculair begonnen met natuurlijk de Roetvliegenvanger. ( zie mijn vorige blog).  Maar ook andere vogels heb ik waargenomen,  zoals de kleine topper, de ringsnaveleend en de duinpieper. De vogeltrek is in volle gang en bij de Banken zijn regelmatig tapuiten, witte kwikstaarten en graspiepers te zien. Een oud geasfalteerd betonpad is namelijk weggehaald en nu ligt er "nieuw"natuurgebied voor in de plaats. Onlangs kwamen er ook nog 3 vrouwtjes grote zaagbekken langs om even op adem te komen.

Ik zit nog na te genieten van die roetvliegenvanger, een wereldwaarneming. Maar ook een ochtend naar de Kennemerduinen kon mijn hart verwarmen met waarnemingen van de Kleine topper, de Ringsnaveleend een geoorde fuut, vrouwtje nonnetje een paar honderd tafeleenden en een dertigtal dodaars.

Op zoek naar de Bosgors in de AWD, die ik overigens niet heb gezien, kwamen we een vos tegen die  uit was op eten. Dat hebben we uiteraard niet gegeven, maar het was wel  een bijzondere ervaring.  Wat we ook zagen en hoorden was het bronstgedrag en het burlen van mannetjes damherten. Spectaculair!

Veel plezier bij het bezoek aan mijn blog.



Trektellen vanaf De Bloedberg


De roetvliegenvanger; Muscicapa Sibirica; Dark-sided-Flycatcher; Gobemouche de Siberie.


Tapuit; Oenanthe oenanthe; Nothern wheatear; Traquet motteux


Tapuit; Oenanthe oenanthe; Nothern wheatear; Traquet motteux



Witte kwikstaart; Motacilla alba; Pied Wagtail; Bergeronette grise


Anas acuta; Nothern pintail; Canard pilet


Holeduif; Columba palumbus; Wood pigeon; Pigeon ramier


De Zuidbank


Dodaars; Tachybaptus ruficollis; Little greb; Grèbe castagneux


Geoorde fuut; podiceps nigricollis; Grèbe à cou noir.


Kleine topper; Aythya affinis; Lesser scaup; Filigule à tête noire

Kleine topper; Aythya affinis; Lesser scaup; Filigule à tête noire


Nonnetje; Mergus albellus; Smew; Harle piette


Damhert; Cervus dama; Fallow deer; Daim


Torenvalk


Damhert; Cervus dama; Fallow deer; Daim


Vos; Canis vulpes; Fox; Renard


Vos; Canis vulpes; Fox; Renard


Vos; Canis vulpes; Fox; Renard


Vos; Canis vulpes; Fox; Renard


Amsterdamse waterleiding Duinen

3 opmerkingen:

  1. Je hebt een fantastisch vogeljaar plus nog eens mooi wild geplaat. Om van te watertanden...De landschappen zijn ook heel sfeervol .Ik mis één foto van de vos, waar die zo mooi uit de begroeiing komt sluipen. Je appte die naar mij. Waanzinnige soorten en veel lifers. Het kan niet op. Ook de tapuitjes zo lekker dichtbij. Dodaars en geoorde fuut ook super.... Zo kan ie wel weer hè 😂
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, ik was van plan lekker door te gaan met mooie waarnemingen! Ha ha. Ja die ene foto van die vos vond ik achteraf niet zo geslaagd. De andere waren beter Je hebt gelijk dat dit jaar best een mooi vogeljaar was. En nog niet voorbij... wie weet wat ons nog te wachten staat.... bedankt voor je reactie
    Groetjes Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frans,
    Wat heb jij veel bijzondere soorten gezien. Je doet er natuurlijk ook moeite voor maar het resultaat mag er zijn, al is het niet 100% (bosgors). Je hebt in ieder geval niets te klagen. Een ontmoeting met een vos kan je in de AWD af en toe overkomen, het blijft leuk. Ik vind het nog steeds bijzonder, al heb ik ze inmiddels heel vaak gezien en gefotografeerd. Een stukje bronst meepakken is ook de moeite waard, al is het rondwandelen in een omgeving waarbij je de mannen goed hun best hoort doen op zichzelf al een speciale ervaring.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen