Totaal aantal pageviews

zaterdag 1 april 2017

De rode wouw en de blauwborst

Eind maart is het één van de warmste dagen in maart. Het is bijna windstil.
De ochtendzon verwarmt de aarde en de natuur reageert hierop.
Zo loop ik op mijn gemak langs De banken en hoop ik een glimp op te vangen van de eerste gele kwikstaarten en de rouwkwikstaarten. Ze overwinteren in Afrika en zijn zomergasten in Nederland.
Mijn geduld werd niet langer op de proef gesteld en mijn wensen worden vervuld.

 
 
Gele kwikstaart ( Motacilla flava)
 
 
Plotseling krijg ik een bericht binnen van de Katwijkse vogelwerkgroep dat er een rode wouw op Berkheide gesignaleerd is. Meestal trekken de roofvogels bij Scheveningen het land in maar als ik weer een bericht krijg dat hij langs Ockenburg viegt  word ik toch echt warm van binnen.
Ik speur aandachtig de horizon af; langs de duinen richting Ter Heijde.
Plotseling zie ik hem aan komen zweven.
De rode wouw is een middelgrote roofvogel die in N. Europa in bebost gebied met open meren en open terrein overwintert. Het is een trekvogel die in O. België en Luxemburg broedt. In Nederland is hij een doortrekker.


 
Rode wouw (Milvus milvus)

\
Rode wouw (Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)

 
Rode wouw ( Milvus milvus)
 
Als ik dan een paar dagen later de Rietputten in duik op zoek naar de blauwborst wordt ik even later op mijn wenken bediend.
 Ik word verwelkomd door vier baardmannetjes  die luid zingend overvliegen.  De tjiftjaf en de fitis fluiten om het hardst om hun vrouwtjes te lokken.
Ook de Cetti's zanger is nadrukkelijk aanwezig.
Maar dan komt de blauwborst in beeld, hij is al druk bezig zijn territorium af te bakenen.
De witsterblauwborst overwintert in Afrika en Z. Azië en is in Nederland een wijd verspreide broedvogel 
 
 
Witsterblauwborst (Luscinia cyanecula) 

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)

 
Witsterblauwborst ( Luscinia cyanecula)
 
 

11 opmerkingen:

  1. pfffffffffffffffftttttttttt..kanone. Voor mij nog steeds en lifer, die rode wouw!!! Geweldige serie shots, Frans! Jaloersmakend, natuurlijk ;-(. En de blauwborst breeduit zingend is geweldig ook!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria, ik ben super blij met deze rode wouw, die ik dankzij de app-groep heb kunnen vastleggen. En die blauwborst is altijd een lust voor het oog en de aankondiging van de lente.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  2. Lekker hoor, de eerste gele kwik, een Rode wouw en de prachtige Blauwborst! En het is natuurlijk heel fijn als je op je wenken bediend wordt :-). Een Rode wouw blijft toch wel een heel fijne soort, ik vind het één van de mooiste rovers, leuk dat je hem zo goed hebt kunnen zien en vastleggen!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marianne voor je reactie op mijn blog. Ja die rode wouw is een topper voor mij. De tweede keer op de plaat. De eerste keer was een aantal jaren geleden tijdens het trektellen op de Bloedberg.
      Maar deze kwam erg dichtbij en met die zon erop was ik helemaal blij. De eerste gele kwik is ook de aankondiging van de lente evenals de blauwborst; nu nog de nachtegaal en dan is het feestje compleet.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Heel fraaie opnames van zowel de rode wouw en de blauwborst. Dat is genieten Frans.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Roos. Beide vogels vind ik zéér fotogeniek. En als ze voor mijn camera verschijnen is het mijn feestje.
    Hartelijke groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Frans, zo mooi dat je bent getipt over de langs vliegende Rode Wouw. Mooie kans die je ten volle hebt benut. Wow geweldig mooi vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ben. Ja die rode wouw was een feestje. Ik was toevallig bij de Banken in plaats van op de sportschool! En dankzij de app-groepen werd ik op mijn wenken bediend!

      Verwijderen
  6. Met Ben eens; mooi vastgelegd die rode Wouw Frans. Tevens weer een bewijs van de prima werkende App groepen (Haagse groep pakte de Katwijkse melding direct op). Je Blauwborst is ook niet verkeerd. Je hoort de vogel bijna zingen!
    HGR, John
    NB Waar blijft die Kuifkoekoek in de Banken nu? -:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ha, ja die app-groepen werken perfect, zeker als je al te plekke bent.
      wel een krombek en een temminck bij de Banken, maar die kuifkoekoek.....

      Verwijderen
  7. Jemig, op dit blog heb ik niet eens gereageerd!!!! Echt ernstig want dit zijn echt schitterende foto's. Een rode wouw zien is al gaaf maar hem dan ook nog kunnen fotograferen is helemaal super!
    De serie van de blauwborst is ook al zo mooi. Deze heb ik dit jaar helaas door omstandigheden nog niet gezien. Gelukkig kan ik deze hier even mooi op mijn dooie gemak bekijken.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen