Totaal aantal pageviews

zondag 4 juni 2017

De Steppekiekendief

Het is alweer even geleden dat ik een blog had geproduceerd.
Het werd tijd om weer eens wat te plaatsen.
In april ben ik gaan kijken naar de steppekiekendief in Waddinxveen bij 't Weegje.
Daar was een adult mannetje gezien. Eerder dit jaar had ik al een jong exemplaar gezien bij Berkheide maar een volwassen mannetje had ik nog nooit gezien.
De steppekiekendief overwintert in Oost-Afrika en is in West- Europa een dwaalgast.
Hij lijkt op de grauwe en op het mannetje blauwe kiekendief.
Maar hij onderscheidt  zich met een egaal mooi wit verenkleed van onderen en een sterk begrensde wig in de vleugelpunten in tegenstelling tot die andere kiekendieven.
Hij heeft een valkachtige vleugelslag.
Toen ik dit exemplaar zag was ik erg onder de indruk van zijn baltsvluchten, wat een artiest!
Complete loopings, spiraalduiken en rolls; werkelijk spectaculair.
Hij werd geïmponeerd door een vrouwtje bruine kiekendief die in dezelfde omgeving aanwezig was; helaas heb ik ze niet beide tegelijk in beeld gehad.
Hieronder volgt een impressie van deze kunstenaar.


 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Prachtig wit van onderen met de afgetekende zwarte wiggen in de vleugels.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Aangevallen door een zwarte kraai

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Een schitterende rol, hij draait om zijn as op weg naar zijn eerste looping

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
En kijk eens goed naar de stand van zijn kop in relatie tot zijn lichaam

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Klaar voor een eerste duikvlucht.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Nu weer zwevend en rondjes draaiend omhoog.
 
 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Hier even glijdend en op weg naar de volgende baltspoging

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Draaien en keren.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Even rustend en turend naar het vrouwtje bruine kiekendief.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Eindelijk hangt hij een beetje "rustig" in de lucht.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
En dan plotseling duikt hij weer naar beneden en begint zijn baltsvlucht.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
In zijn vlucht laat hij zich van alle kanten zien.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Met een valkachtige vleugelslag schiet hij voorbij..

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Hij is pijlsnel en bijna niet te volgen. Toch lukt het mij om een paar shots te maken.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Wit/lichtgrijs getekend verenkleed op de bovenkant.

 
Steppekiekendief ( Circus macrourus)
Razend snel schiet hij voorbij en kijk eens goed naar zijn houding, echt heel bijzonder

11 opmerkingen:

  1. Prachtige serie van de Steppekiekendief in de vlucht.
    Mooi soort wat je voor de lens had.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie voor je reactie. Het was echt genieten.
      Hartelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  2. Hoi Frans,
    Dat zijn nou wat je noemt, razend knappe, jaloersmakende platen!!
    Oeps wat mooi!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria voor deze fijne reactie.
      Ja, ik kon nog wel langer blijven zo mooi en spectaculair was dit. Ik wist niet dat deze steppekiek zo mooi kon baltsen, geweldig.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Prachtig Frans! Wat heb je alle houdingen en (duik)vluchten mooi vastgelegd, het ziet er spectaculair uit en wat is hij mooi zo'n adulte man. Zelf heb ik alleen nog maar juv en/of vrouw gezien dus een klein beetje jaloers ben ik wel hoor. Echt super!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Marianne. Ik heb inderdaad voor de eerste keer een mooi adult ,mannetje gezien en hoe. Dat was echt fantastisch.
      Hartelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  4. Hallo Frans, dit is puur genieten. Als je zo'n zeldzame soort zo nadrukkelijk mooi kan vastleggen kan je dag niet meer stuk. Geweldig. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben, dank je wel voor je reactie; ja ik was erg in mijn nopjes met dit exemplaar. En dat hij zo kon baltsen was een eyeopener.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Frans,
    wat een ultieme gelegenheid om deze prachtige "kiek" te kunnen fotograferen. Het witte verenkleed aan de onderkant is echt heel opvallend. Mooi dat je zoveel platen kon maken in de vlucht want dit is lang niet zo eenvoudig. Het is je goed gelukt en dit is dan ook zeker genieten met een enorme grote G. Hier zal menig fotograaf jaloers op zijn.

    Hartelijke groet,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma voor deze lovende woorden. Het was werkelijk een prachtig spektakel waarvan ik en met mij vele andere vogelaars ter plekke hebben genoten. Hartelijke groet
      Frans

      Verwijderen
    2. Dat geloof ik ook direct Frans en dat is aan de foto's ook wel te zien!
      Hartelijke groet,
      Helma

      Verwijderen