Totaal aantal pageviews

woensdag 10 mei 2023

April 2023, een fijne maand

 Dit is al weer het derde blog in één maand. De zomergasten arriveren en de wintergasten vertrekken. En daar tussen door vindt een vliegverkeer plaats van jonge en oude vogels die op weg zijn naar een broedplek. Heerlijke vogelgeluiden vullen de atmosfeer en er is maar één woord voor: genieten! 

In dit laatste deel van de maand april kom ik toch wel een paar bijzondere soorten tegen: de hop,( in De Banken, de Iberische tjiftjaf bij Maaslans en de bronskopeend in de Botlekhaven.

 De steltkluten in het Kraaiennest hebben hun draai nog niet gevonden, maar dat komt vast nog wel. Tijdens mijn laatste bezoek daar kwam ik kempende fazanten tegen, ook wel spektaculair. De oeverzwaluwwand wordt nu driftig bezocht door de oeverzwaluwen. De kluten, kokmeeuwen en visdiefjes zitten te broeden en de bruine kiekendief wacht met spanning af wat er binnenkort op zijn pad te eten valt... De beflijsters komen weer langs en de kramsvogels zoeken hun laaste versnapering in het gras en de zomertaling is ook weer present. Tussen de wandelingen door kwam ik de eerste dagpauwoog van het jaar tegen.

Veel plezier bij het bekijken van mijn blog


Beflijster


Beflijster


Beflijster


Blauwe reiger


Blauwe reiger


Fitis


Kramsvogel


Kramsvogel


Rietgors


Tapuit


Dagpauwoog


Iberische tjiftjaf


Iberische tjiftjaf


Hop


Hop


Zomertaling


Zomertaling


Zopmertaling


Zomertaling vrouw


Bronskopeend met krakeend


Broskopeend


Bronskopeend


Bronskopeend met krakeend


Konijn


Twee mannetjes fazanten maken zich op voor de strijd, staart omhoog klaar voor de aanval.


Twee mannetjes fazanten, wie plaatst de eerste aanval?


Fazanten in strijd


Fazanten gevecht


Fazanten in tweestrijd om territorium te verdedigen. Hoewel de foto niet helemaal gelukt is vond ik het toch aardig om hem te plaatsen.


Fazant 
Deze fazant trok aan het kortste eindje ( kortste staart!) en liet zich weg jagen door het andere mannetje. 

6 opmerkingen:

  1. Hallo Frans,
    Jij bent begonnen met een beflijster, een soort die ik ieder voorjaar hoop terug te zien. Tot dusverre helaas niet. Het blijft een voor mij intrigerende vogel, net als de hop. Jij bent wel een geluksvogel om dit tweetal op de plaat te krijgen. Maar ook de rest mag er zijn. Een zomertaling en bronskopeend kom je ook al niet snel tegen. Van de laatste had ik nog nooit gehoord. Vechtende fazanten goed scherp op de foto krijgen is lastig. Het gevecht zelf is en blijft boeiend. April was je gunstig gezind!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, dank voor je reactie. Ja ik had een fijne maand met mooie waarnemingen en aardige foto's.
    De beflijster zie ik bijna elk jaar langs komen bij grasvlaktes in de duinen. De hop daarentegen is altijd een gelukstreffer. 2 jaar achtereen in de buurt is erg leuk. De bronskopeend had ik een aantal jaren geleden samen met Maria Gespot. Dat was echt de eerste keer. Vorig jaar hadden we wel 9 zomertalingen waaronder 6 mannen in De banken; dit jaar tot op heden een enkel paartje dat een halve dag is gebleven. De maand eindigde ook wel met mooie gelukstreffers en mei is ook begonnen met zingende nachtegalen, braamsluipers, grasmussen, fitissen en tjiffen. daarover meer in mijn voilgende blog.
    Groet, Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frans, je hebt de maand april goed gevuld met mooie waarnemingen en prachtige opnamen. Een beflijster, bronskopeend en hop, ja wat wil je nog meer!!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ben voor je reactie. Inderdaad mooie soorten en afwisselend. Ondanks het weer zaten de waarnemingen toch mee. Vr. Gr. Frans

      Verwijderen
  4. Hoi Frans,
    De meeste foto's heb ik natuurlijk al op de app langs zien komen en daarop ook gereageerd. Maar.... jouw beflijster en hop zijn toch wel erg jaloersmakend ;-)
    Groetjes,
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De beflijster zag ik opeens tevoorschijn komen op de weide en laat ik daar nou net heerlijk rustig zitten... Dat was echt mazzel.. En de hop was op aanwijzing van een goede kennis die daar al aanwezig was. Sluipend naar de beste plek op dat moment kon ik de hop vastleggen. Ja, dat was een fijn moment.
      groetjes
      Frans

      Verwijderen