Totaal aantal pageviews

dinsdag 30 mei 2023

Mei 2023 begint koud, nat en winderig

 Nauwelijks bekomen van een aardige  aprilmaand of de maand mei is al begonnen.

De natuur begint op zijn mooist te worden. In een paar weken tijd schieten de planten de grond uit.Volop bloemen te zien. En na een regenbui ruikt het heerlijk fris.

Begin mei is het nat en later in de maand steekt een noordenwind op.  Toch blijven de vogels vliegen en broeden.

Bij mijn buurman vliegen  de koolmezen op en neer met voedsel om de kleintjes te voeren. Een bevlogen  grote bonte specht timmert heftig op het vogelhuisje met de bedoeling  zijn territorium aan te duiden en gebruikt  het vogelhuisje als klankkast ...Gelukkig na twee pogingen komt hij niet meer terug en zijn de koolmezen van de schrik bekomen.

In dit blog wat foto's uit een dagje "Nieuwe Dordtse Biesbosch" en wat foto's uit de omgeving, waaronder het Kraaiennest, De banken en langs het fietspad naar de Noorderduinen van Ter Heijde.

In het volgende deel zal ik wat foto's plaatsen van bloemen. Veel plezier met dit blog.



Dordtse Biesbosch. Een nieuw vogelrijk gebied waar al vele soorten zijn gezien. Het ligt even onder Dordrecht en is pas aangelegd. Een prachtig natuurgebied waar je om heen kunt fietsen en wandelen.


Geoorde fuut


Lepelaar


Paapje


Zwarte ruiter


Krooneend


Kraaiennest


Kluut met jongen


Steltkluut. Voor het tweede jaar een broedgeval. Misschien weer 2 of zelfs 3 gevallen


Visdiefjes maken elkaar het hof in het Kraaiennest


De Noordbank


Bosruiter in De banken


Kemphaan. Hij trok samen op met de bosruiter.


Engelse kwikstaart vrouw.  In De Banken


Engelse kwikstaart man Er trekken altijd een aantal Engelse kwikken via de Banken. door naar het Noorden.


Fitis. Na de tjiftjaf komt de fitis in het land.


Grasmus, langs het fietspad baltsend en zingend.


Grote Canadese gans pulletje


Houtduif tussen de voorjaarsbloemetjes.


Kleine plevier. In het Kraaiennest


Oeverloper. Komt regelmatig snekken bij De banken.


Rietzanger. In De banken zitten wel 4 paartjes.


Tuinfluiter. Een mooi zangvogeltje dat het voorjaar aankondigt.


Boomleeuwerik Voortdurend baltsend met het lululu- geluid


Nachtegaal (Ter Heijde) Fraai in de ochtendzon zingt hij zijn fantastische trophes. Het is een genot om naar deze wereldzanger te luisteren.


Gekraagde roodstaart vrouw en man Op weg naar het Schelpenpad zat daar ineens dit paartje. Gelukkig was ik paraat met mijn camera.


Gekraagde roodstaart vrouw Het vrouwtje ging er speciaal voor zitten.


Graspieper


 Bosuil. Mijn eerste takkeling 


Tjiftjaf. Ook langs het fietspad gezien en gehoord!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Van deze serie had ik ze nog niet allemaal gezien. Heerlijke soorten en vooral geweldige foto's! Mijn favorieten zijn de gekraagde roodstaarten, vooral de foto van het vrouwtje, jaloersmakend hoor! Dan het prachtige mannetje paapje. Maar de tuinfluiter en nachtegaal mogen er ook wezen, pfft... Gefeliciteerd met je takkeling.
    Ik zit er van te genieten!
    Groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gebeurt niet vaak om vrouwtje en mannetje gekraagde roodstaart te platen. Dus daarmee was ik erg tevreden. Het paapje was de eerste van dit jaar, Ik was erg blij met de tuinfluiter want die krijg ik niet elk jaar in beeld. De nachtegaal daarentegen zie ik wel elk jaar en geeft mij weer een heerlijk lentegevoel.
    Dank voor je commentaar. Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen