Totaal aantal pageviews

donderdag 29 juni 2023

Juni, een warme droge maand deel 2

 Het is juni en veel vogels zijn druk bezig jongen te voeren. De Banken staan er mooi bij en drogen langzaam maar zeker een beetje op. Het begint meer en meer op plas- drasgebied te lijken. Daar verheug ik mij op vanwege de steltlopers die daar ook blij van worden.

Hieronder een impressie van niet alleen vogels maar ook een paar libellen en een bijzondere rups. Voor het eerst kwam er een kemphaan in zomerkleed langs dat was ook voor mij de eerste keer dat ik die zag.

In deel 3 nog een paar opnamen van de Jacobsvlinder, oeverwaluwen, lepelaars en meer.


De Noordbank


Boksdoorn een zeldzame struik langs de Zuidbank


Zwervende pantserjuffer


Wolfsmelkpijlstaart rups een jong en een volwassen exemplaar


Wolfsmelkpijlstaart rups,  volwassen exemplaar


Braamsluiper op een vlier


Dodaars. Dit jaar wel drie broedgevallen in de Noordbank met elk 3 kleintjes


Grasmus luid baltsend en zingend.


Grote zilverreiger, hij komt wel een paar keer per jaar langs


Heggenmus. Dit jaar veel broedgevallen in de duinen.


Rietzanger.  Ook meerdere broedparen evenals de kleine karekiet


Tapuit. Ja een late trekker. Ik zag ook nog 2 volwassen mannetjes paapje, héél bijzonder zo laat in het voorjaar


Mannetje kemphaan in zomerkleed.


Mannetje kemphaan in zomerkleed


Mannetje kemphaan samen met een bosruiter.

10 opmerkingen:

  1. Beautiful photos of many species here. Great to follow.
    Greetings Lasse, sweden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I am happy you found my blog. Thank you very much for giving your reaction. Greetings
      Frans

      Verwijderen
  2. Frans gave serie met mooie platen!
    Groeten pietplaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je al een tijd gemist. Maar bedankt voor je reaktie Piet. Fijn om weer wat van je te horen!

      Verwijderen
  3. Ho Frans,
    Je hebt heel wat mooie soorten gezien, maar de rups van de wolfsmelkpijlstaart spant voor mij de kroon. Wat een prachtig exemplaar! Als goede tweede komt het kemphaan mannetje. Zo'n fraaie kraag wil iedereen graag zien. Je hebt een aantal aantrekkelijke gebiedjes in de buurt, die je regelmatig mooie "vangsten" opleveren.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha die Kees, ja ik was verrukt over dat mannetje kemphaan. Die had ik zo nog nooit gezien; mazzel dat ie even langs kwam! Die mooie rups zit er elk jaar wel. Langs de duinen staan veel zeewolfsmelk planten en in de zomer zie je daar die rupsen zitten. Een lust voor het oog. Bedankt voor je reaktie.
      Groet
      Frans

      Verwijderen
  4. Hoi Frans, mooie fotos. De kemphaan in zomerkleed is wel heel mooi. Fijne avond. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline; ja inderdaad zó had ik een kemphaan nog nooit gezien; ik was dus erg opgewonden en blij om nou toevallig zo'n exemplaar in de buurt tegen te komen.Dank je wel voor je reaktie
      Groetjes
      Frans..

      Verwijderen
  5. Hoi Frans,
    Ik vind je maand wel succesvol! Pfft die rups zo bijzonder en die kemphaan in prachtkleed....toppertjes, maar ik ben ook weg van die baltsende grasmus en de braamsluiper op de vlier. Die laatste soort heb ik al een tijd niet gezien, helaas.. De dodaars is ook niet mis. Ik heb weer genoten van je foto-overzicht!
    Groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reaktie. Ik ben telkens weer benieuwd wat ik in de Banken tegenkom. Dagenlang gebeurt er niets en dan opeens zit er weer iets bijzonders. Ik blijf attent rondkijken en laat me telkens weer verrassen.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen