Totaal aantal pageviews

maandag 26 juni 2023

Brandganzen


De brandgans is op bezoek in De banken. Het is half juni 2023 Ineens waren ze er, wel 100 exemplaren. Tussen de kassen foeragerend en uitbuikend van een drukke dag gras eten. 
Klaar voor een verfrissende duik in het water van De banken.
De brandgans broedt in kolonies op de Arctische eilanden en kusten bij voorkeur op rotsen of steile wanden. De ganzen verblijven in Nederland van eind september tot begin april. Het is dan ook verbazingwekkend om deze grote groep ganzen nog in deze periode aan te treffen in Nederland in het bijzonder in De Banken. Met veel plezier heb ik ze bekeken en tot mijn verbazing zag ik de ganzen ook koppeltje duiken, dat had ik nog nooit gezien



Brandgans ( Branta leucopsis)


Brandgans ( Branta leucopsis) Het water spat ervan af. Je kon van verre al het geklater horen.


Brandgans ( Branta leucopsis) De vleugels worden gespreid om de waterdruppels en parasieten te verwijderen


Brandgans ( Branta leucopsis)


Brandgans ( Branta leucopsis) Ze willen graag een beetje privacy en laten dat merken ook.


Brandgans ( Branta leucopsis) Dan het ongelooflijke tafereel van het koppeltje duiken. Poten in de lucht zwaaiend, kop onder water en weer terug. Ik dacht dat ze het loodje legden...


Brandgans ( Branta leucopsis) Badderend en poetsend.


Brandgans ( Branta leucopsis) Alles wordt gewassen en gepoetst


Brandgans ( Branta leucopsis) En dan nog eentje aan koppeltje duiken, ik vond het een merkwaardig gezicht, maar ik moest er wel om lachen.


Brandgans ( Branta leucopsis)



 

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hallo Piet leuk dat je zo reageert. Die brandjes hadden al lang weg moeten zijn, maar dan ineens komen er een stuk of 100 aanzeilen met een hoop geblaf om zich tegoed te doen aan een verfrissend bad.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  2. Hé, deze had ik nog niet gezien. Leuk vastgelegd al dat gepoedel en gespetter. Bovendien vind ik de brandgans een van de mooiste ganzen!
    groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel maria. Ja normaliter zijn deze gansjes allang vertrokken, Dus ik was blij om ze nog zo massaal aan te treffen en dan hun bad nemen met gespetter aan alle kanten, geklapper met de vleugels en het koppeltje duiken was een eyeopener voor mij.
      groetjes
      Frans

      Verwijderen