Totaal aantal pageviews

donderdag 21 september 2023

September een mooi begin

 De maand september tekent zich door de vogeltrek die overigens tot half november doorgaat. Een spannende tijd breekt aan en de mogelijkheid bestaat dat jonge vogels niet precies de juiste route kiezen om naar hun overwinteringsgebied te gaan. Dus wie weet staat mij nog een verrassing te wachten.

Mijn gebiedje De banken wordt steeds meer en meer een plas-drasgebied en er zitten veel kieviten, ganzen en watersnippen.  De grote zilverreiger  zit al een maand in de banken en heeft het naar zijn zin. Regelmatig komen er groenpootruiters, tureluurs en bontjes langs. En het is de tijd van de porseleinhoen en die heb ik gezien.

Een uitstapje naar Texel bood mij prachtige zonsondergangen bij Paal 15. Vogels zaten er ook maar op een tuinfluiter, een tapuit, en een roodborsttapuit na waren de foto's niet blogwaardig. Natuurlijk wel veel gezien zoals eiders, geoorde fuutjes, dwergsterns, visdiefjes en grote sterns. Bruine kiek, een jonge wespendief,  kluten, kemphanen veel goudplevieren, en natuurlijk de Amerikaanse goudplevier; verder veel steltjes zoals de drieteen, bontjes, kanoeten, bergeenden, smienten lepelaars en grote en kleine zillies, scholeksters en ongetwijfeld nog een paar vergeten...  Veel plezier weer bij het bekijken van mijn blog



Zonsopkomst bij De Banken


kemphanen komen even langs


Bloedrode heidelibel


Porseleinhoen met watersnip


Porseleinhoen met watersnip


Porseleinhoen


Porseleinhoen


Roodborsttapuit


IJsvogel, Er zit in de Zuidbank een paartje ijsvogels en sinds kort heb ik er een kunnen platen.
In de Noordbank is een ijsvogelwandje geplaatst en nu maar hopen op iets moois volgend broedseizoen.


De vuurtoren van Texel "Eierland"


De eerste avond bij Paal 17. Dreigende wolken kondigen een regengebied aan. We hebben die nacht slecht geslapen vanwege de heftige regenval en stormachtige wind.


Het weer is opgeklaard en bij De Tuintjes zag ik deze mooie tapuit


Even later een grasmus en deze tuinfluiter.


Een aalscholver liet zich prachtig fotograferen


Zonsondergang bij paal 15


zonsondergang bij Paal15


Zonsondergang bij paal 15


Ter afsluiting heffen wij het glas op onze laaste avond op ons midweekje Texel.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Zowel de Banken als Texel hebben je veel opgeleverd. Ook al leg je niet alles vast, de beleving zal dan niet veel minder zijn. Een porseleinhoen heb ik in het verleden in de Groene Jonker gezien. Die tijd is voorbij, te veel riet en teveel verlanding. Jij hebt het beter getroffen, want het zijn fraaie platen geworden. De landschapsplaten, vooral bij zonderondergang zijn schitterend geworden. Een glas rode wijn bij zonsondergang is inderdaad een bijzondere passende afsluiter.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees, de beleving op Texel is niet in beelden vast te leggen behalve dan die uitsmijter... De porseleinhoen is de 2e die ik heb gezien in al die jaren bij de banken. Dit jaar waren de omstandigheden ideaal voor deze hoen. En uitkijk vanaf het fietspad naar de drooggeworden slikjes voor de rietkraag in de zuidbank, bood een prachtig uitzicht op de hoen en de ral. En daar werd ik erg blij van. Hij werd regelmatig opgejaagd door de waterral en de watersnippen keken alleen maar toe. Nu zitten er regelmatig grote zillies en lepelaars die hun voedsel daar zoeken.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen
  2. Hoi Frans,
    Ik had al het een en ander voorbij zien komen, maar om alles zo gerangschikt op de blog te zien is toch wel heel mooi! Schitterende zeegezichten met de dreigende wolken én de prachtige rode luchten. De porseleinhoen is natuurlijk echt super! Die had ik net als Kees voor het laatst in de Groene Jonker gezien. en voor mij was dat in 2016! Dus een tikje jaloers ;-) De ijsvogel, lekker! De tuinfluiter zo mooi tussen de besjes. En een prachtig portret van de aalscholver.
    Groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik mag graag naar mooie luchten kijken.En die porseleinhoen had ik vorig jaar nog gezien. Dat was in De Wollebrand.
      En het jaar daarvoor weer in De banken. Dus ik heb niets te klagen... Ja het ijsvogeltje "thuis" in de Banken is wel heel leuk. En die ali zat op een bootje dat vast zat aan de boot die we namen voor de zeehonden... Dus prachtig dichtbij.
      Bedankt voor je reactie Marie.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Hallo Frans,

    Prachtige soorten en vogels laat je hier zien. Voorwaar een porseleinhoen, die hoop al jaren eens te kunnen spotten in de polders bij het Zuislaardermeer, maar tot nu toe niet gelukt. Prachtige waarneming. En een tuinfluiter, ook zo'n soort die bijna nooit ziet, mooi zo tussen die rode bessen. Tapuiten worden ook steeds zeldzamer, de tuintjes op Texel is zo'n plek waar je ze nog wel tegenkomt tussen al die konijnenholen. Deze staat er prachtig scherp op. In november gaan wij ook weer een paar dagen naar Texel, ben benieuwd wat het dit keer weer oplevert.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Ad, ik heb geluk gehad met die porseleinhoen. En Texel biedt altijd mooie waarnemingen op. Ik hoop voor jou dat je ook mooie waarnemingen doet op texel. Veel lezier daar in november. En ik zal er vast wel iets van zien.
    groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen