Totaal aantal pageviews

zondag 17 december 2023

Vervolg december 2023

 De grote barmsijsjes laten zich nog goed zien. Ik geniet daarvan omdat ik ze zo weinig heb geien, vandaar dat ik ook in dit blog een paar foto's heb opgenomen.

Afgelopen zondagmorgen ( 10 december) luisterde ik naar "vroege vogels"op NPO1 en daar werd een man ( Toine Andernach) geïntervieuwd over zijn boek "Het mooie vogelwoordenboek" Ik was geboeid door het intervieuw  met  Toine en het boek dat hij  geschreven  had bedoeld voor vogelaars. Dat sprak mij wel degelijk aan.

Diezelfde dag kreeg ik een melding van de plaatselijke volgelwerkgroep dat er een Europees kannetje zat in Monster, 20 minuten rijden van huis uit. Ik ben daar op afgereden en kwam daar een 5 tal voor mij bekende vogelaars tegen. Na een tiental minuten werd hij in een kale boom gezien dus iedereen blij en ik ook. Toen gingen de meeste vogelaars weg naar de witbuikganzen in Ter Heijde ( 5 minuten met de auto)

Een Delftenaar bleef nog even kijken met mij en toen kwam er een vogelaar langzaaam aan gelopen. Na een korte kennismaking vertelde hij dat ie zojuist terug kwam uit Hilversum waar hij een intervieuw had gehad met"Vroege vogels". Hoe is het mogelijk.... Verbaasd en verheugd wisselden wij e.e.a.uit. Hij had nog een boekje in zijn auto liggen en dat heb ik toen direct gekocht.

Een week later kreeg ik weer een melding dat er in Zoetermeer een zwartbuikwaterspreeuw zat'; dus in de auto gestapt om deze toch bedreigde soort te zien en mogelijk op de foto te zetten.

Weer in de zelfde week kreeg ik het bericht dat er een parelduiker zat in de grote plas van de Zandmotor tussen Ter Heijde en Kijkduin. Missie geslaagd. Weer een mooie soort die ik al een poosje niet gezien had. 



Europese kanarie


Grote barmsijs


Grote barmsijs


Zwartbuikwatrspreeuw


Zwartbuikwaterspreeuw


Zwartbuikwaterspreeuw


Zwartbuikwaterspreeuw


Zwartbuikwaterspreeuw


Zwartbuikwaterspreeuw


Zwartbuikwaterspreeuw


Parelduiker


Parelduiker


Parelduiker
Al kijkend naar deze parelduiker kwam de middelste zaagbek vrouw  in beeld. Altijd leuk


Middelste zaagbek vrouw


Middelste zaagbek vrouw.



Fijne feestdagen en een voortreffelijk 2024

16 opmerkingen:

  1. Hallo Frans, je laat hier even een paar zeer zeldzame soorten zien... Soms zit alles mee!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toffe serie en platen weer Frans!
    Groet, pietplaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Piet. Ik reageer wat laat. Maar bedankt. Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Hoi Frans,
    Ik heb besloten dat ik maar niet meer op je blog ga kijken.........bah!!
    hihi....
    Echt hè, weer super soorten en super foto's!!!! Ik zit hier gewoon groen uitgeslagen voor de pc...
    Gefeliciteerd met je super maand december!!!!
    Ik spreek je uiteraard nog wel ff over de telefoon of app, en deze prachtige kerstkaart hem ik ook al in huis.
    Voor jullie ook fijne kerst,
    Lieve groetjes van je zus,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke reactie Maria! Ja we hebben elkaar inmiddels al uitgebreid gesproken. Maar ik moet je zeggen dat de maand december een topmaand was voor mij met mooie soorten en een dosis geluk. Januari is minder spectaculair begonnen voor mij. Maar wie weet, de maand is nog niet om. Sneek is voor mij een beetje te ver voor die Meenatortel...
      Ik kijk al uit naar wat er in de buurt gezien wordt en wat ik zelf kan ontdekken.
      groetjes van je broer
      Frans

      Verwijderen
  4. Lekker bezig in December Frans.Prima platen van een paar erg leuke soorten. Ik was onlangs ook bij de Waterspreeuw. Blijven prachtige vogels wat kleed betreft en zeker ook met hun aparte gedragingen. Een erg mooie soort vind ik ook Grote Barmsijzen. Long time ago, was er hier in Scheveningen ter hoogte van het Noorderstrandje bij een opslag terrein een heel aardig groepje van zo'n 16 vogels. Ze rusten af en toe op het prikkeldraad en dat was het moment, om ze te fotograferen met in het bijzonder de fraaie adulte mannetjes, met hun roze borst.
    Nou Frans, ga zo door in het nieuwe jaar zou ik zeggen.
    HGR John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je well John. Ja zoals ik anderen ook al schreef was december een topmaand voor mij. Heerlijke soorten en die barmsijsjes hadden mijn hart gestolen. We moeten maar weer gauw een afspraak maken om die haakbek nou eindelijk eens te scoren...Groetjes Frans

      Verwijderen
  5. Hallo Frans,
    Je komt niets tekort wat bijzondere soorten betreft. Om te beginnen de kanarie en de barmsijsjes, soorten die ik al heel lang niet meer gezien heb. De waterspreeuw was jarenlang een gewaardeerde bezoeker van de AWD, maar helaas is dat voorbij. Jij hebt er een reeks mooie platen van kunnen maken. En alsof het niet genoeg is laat je ook nog een parelduiker en middelste zaagbek zien.
    Probeer dat in 2024 maar eens te evenaren of te overtreffen.
    Oh ja, mooie afsluiter.
    Ik wens je plezierige feestdagen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees. Ik moest me er even toe zetten om mijn blog weer te openen. Ik had andere dingen aan mijn hoofd en ik wilde, als het weer het toeliet , toch tussen de buien door op zoek naar leuke soorten. De feestdagen tussen door hebben mijn aandacht afgeleid. Dus vandaar mijn late reactie. De waterspreeuw zit er nog steeds.Gisteren heb ik hem weer gezien als aanvulling op mijn jaarlijst van 2024. Ook de middelste zaagbekken zaten op de Zandmotor.
      Ik was heel erg blij met die barmsijzen. Vriendelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Dank je wel caroline. Hopelijk heb je ook een mooi vogeljaar in 2024. Vriendelijke groet
      Frans

      Verwijderen
  7. Hoi Frans,

    Hoe toevallig kan het zijn dat je een man ontmoet waar je eerder die dag op de radio naar hebt zitten luisteren, heel leuk. Maar nog leuker vind ik de serie met zeldzaamheden die je hier laat zien, hoeveel geluk kan een mens hebben zeg. Ik heb sowieso het idee dat in jouw regio de bijzonderheden op vogelgebied zich aaneen rijgen. Een Europese kanarie, in het wild nog nooit gezien, als voormalig vogel (kanarie)houder voor mij een wenssoort. De grote barmsijzen, ook al zo'n prachige soort en dan ook nog in die aantallen. De waterspreeuw heb ik dan wel gefotografeerd, maar ook die zie je sporadisch. En tenslotte de parelduiker waarmee je deze serie completeert, geweldig. Ik wens jou eveneens fijne dagen en een goed 2024.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ad. Ja de maand december was in deze regio een fijne en bijzondere maand. Elk jaar zie ik wel de Europese kanarie maar dan in Zuid Frankrijk. Dus voor mij een bekende vogel. De barmsijzen waren wat foto's betreft de eerste keer dat ik ze op de plaat kon vastleggen. De parelduiker had ik eerder gezien bij de Brouwersdam maar nog niet zo mooi en dichtbij.. Ik wens jou voor 2024 een goede gezondheid toe, fijn vogeljaar. Groeten Frans

      Verwijderen
  8. Fina bilder Frans, och den sista är läcker ;)
    Hälsningar Lasse (sellberg nature photo)

    BeantwoordenVerwijderen