Totaal aantal pageviews

zondag 18 februari 2024

Dagje Texel en weer terug in Zuid Holland

Begin februari belde een kennis van mij of ik zin en tijd had om met hem naar Texel te gaan om de giervalk te zien. Helaas is dat niet gelukt en dippen hoort ook bij het vogelspotten. Dus dan probeer je de dag toch zinvol te maken door andere niet alledaagse soorten ook op te sporen.

Zo kwamen we op Texel oa de casarca tegen, smelleken, kleine zwanen, waterpiepers, fratertjes, kleine zilverreiger, een houtsnip en een vrouw blauwe kiekendief.

Op de terugweg in Den Helder zagen we de grote burgemeester.

Terug in Zuid Holland bracht ik een bezoek aan Zoetermeer voor de bronskopeend en de zwartbuikwaterspreeuw die er al een paar maanden zit.  En ondertussen fiets ik mijn rondje langs De Banken waar ik een paartje baltsende knobbelzwanen zag. Verderop in de kapittelduinen nog de grote barmsijzen, een baltsende heggenmus, sneeuwgorsjes en bontbekpleviertjes.. Door fietsend naar de Noorderdam in Hoek van Holland nog een paar mooie golven gezien. Veel plezier bij het bekijken van mijn blog.


Golven langs de Westlandse kust


Casarca tussen de grauwe ganzen op Texel


In eens valt ons oog op  een Chinese knobbelzwaan  tussen de kleine zwanen.


In de Slufter zagen we een vrouwtje blauwe kiekendief vliegen


Er zaten wel 20 kleine zwanen op het veld, adulte en jonge exemplaren.


De Grote burgemeester zagen we op de terugweg uit texel, in Den Helder


Grote burgemeester


In Zoetermeer zag ik de bronskopeend maar ver van de wal aan de overkant van de plas tussen baltsende krakeenden; hier een foto van de bronskopeend die ik vorig jaar op 22 april in de haven van Rotterdam heb gezien.


Zwartbuikwaterspreeuw die al sinds december in de Zoetermeerseplas aanwezig is.


Zwartbuikwaterspreeuw met een voor mij onbekend stukje voedsel.


Zwartbuikwaterspreeuw


Zwartbuikwaterspreeuw die af en toe zijn bek wagenwijd open deed.


Zwartbuikwaterspreeuw


Grote barmsijs foeragerend van het zaden van de teunisbloem


Bontbekplevieren in de Kapittelduinen. De laatste keer fat ik daar was telde ik wel 47 bontbekplevieren. Baltsend en op zoek naar een partner.


De sneeuwgorsjes bereiden zich voor op  hun terugweg naar het noorden.


Grijze zeehond vlak bij de Noorderdam zwemmend in de branding


Baltsende knobbelzwanen Ik zag ze ineens en liep er snel op af om nog een paar foto's  te kunnen maken van dit trouwe paar. Sommige paren blijven wel 23 jaar samen.


Baltsende zwanen, zo sierlijk.


Baltsende zwanen


Baltsende zwanen


Samen door het leven


Heggenmus


Afsluitende foto van de golven langs de Noorderdam



11 opmerkingen:

  1. Mooie soorten heb je gezien. Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline. Het weer in februari is niet echt lekker. Zeker halverwege de maand. Veel wind en veel regen. Geen goed vogelweer... Hopelijk wordt het gauw wat aangenamer. Groeten
      Frans

      Verwijderen
  2. Dat is genieten Frans, vooral de baltsende zwanen!

    Groet, pietplaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Piet, ja, die baltsende zwanen was een gelukstreffer. Nog niet eerder gezien. Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  3. Hoi Frans,
    Ondanks het missen van jullie hoofddoel is het zo te lezen en zien toch wel een vruchtbare trip geweest. Veel mooie soorten, ook al lukte het niet altijd om ze vast te leggen. De waterspreeuw is deze maanden wel erg honkvast. Ik heb toch niet de moeite genomen om hem op te zoeken. In de AWD hebben waterspreeuwen mij jaren geleden heel veel mooie platen opgeleverd. Baltsende zwanen geven een prachtige show. Als je het geluk hebt om die helemaal te volgen kijk je echt je ogen uit.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Kees, als vogelaar weet ik dat een dipje er van tijd tot tijd wel in zit. Maar ik was toch wel blij met de andere soorten op Texel en in Den Helder. Die zwanen waren echt super mooi en ik was een paar tellen te laat om hethele schouwspel aan te zien.Gelukkig heb ik er nog iets van vastgelegd. Maar wat een elegante vogels zijn het toch.
      De waterspreeuw zit er nog steeds maar die zal binnenkort wel vertrekken. Ook de barmsijsjes zitten er nog, maar ook zij zullen binnenkort wel zijn vertrokken. Groe Frans

      Verwijderen
  4. Hoi Frans,

    Jammer dat jullie de giervalk niet zagen, maar dat is altijd het risico als je voor een bepaalde soort ver reist, het is mij ook al meermaals overkomen. Maar jullie hebben toch mooie compensatie daar getroffen zoals de grote burgemeester, maar ook de barmsijs en de sneeuwgorzen en de waterspreeuw op die andere plekken zijn een mooie aanvulling. Jammer dat je de fraters, het smelleken en de houtsnip niet kon fotograferen, maar zien c.q. waarnemen is op zich natuurlijk ook al een mooie natuurbeleving. Ga volgende week ook enkele dagen naar Texel, ben benieuwd.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ad, een dipje hoort erbij. Een schrale troost was dat wij niet alleen waren, ik denk dat er die dag wel 150 vogelaars naar Texel zijn gekomen.....Maar daarom niet getreurd met de andere mooie soorten. De barmsijzen en de sneeuwgorzen zullen binnenkort wel weer vertrekken. Gisteren zag ik ze nog in de kapittelduinen. Ik hoop dat je trip naar Texel leuke waarnemingen heeft opgeleverd. Ik zie er vast wel een blogje van.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik waardeer de passie en het enthousiasme die uit je schrijven blijken. Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen