Totaal aantal pageviews

zondag 24 maart 2024

Maart 2024 de eerste lente perikelen

 Maart 2024 een heerlijke maand met de eerste lenteperikelen.

Met Maria op stap geweest in de provincie Utrecht. Doel was op zoek te gaan naar de zwarte, de middelste en de kleine bonte specht. We hebben de zwarte gezien, de groene en de grote bonte specht. De andere hebben we niet gezien. Toch een memorabele heerlijke ochtend die koud begon en warm eindigde met een koereiger. Ja we hebben natuurlijk veel meer gezien maar lang niet overal foto's van gemaakt. Toen ben ik met een paar vrienden naar de Nieuwe Dortse Biesbosch geweest voor de velduil. Ondanks dat het een slechte foto is, vond ik het toch de moeite waard om die te plaatsen...

Verder heb ik wat foto's geplaatst van mijn tochtjes langs het Kraaiennest, de Oranjebuitenpolder,  de kapittelduinen en de Banken. Veel plezier bij het bekijken van dit gevarieerde blog.



De zwarte specht


Koereiger


Kleine barmsijs


Nieuwe Dortse Biesbosch


Velduil


Pijlstaart


Europese kanarie
Tijdens een wandeling in de Oranje buitenpolder in Hoek van Holland  (een natuurgebied dat was bestemd voor een parkeerplaats  voor vrachtwagens ten tijde van de Brexit), zag ik deze Europese kanarie. Ook de roodborsttapuit liet zich mooi zien. In dit gebied is ook  een graszanger gesignaleerd en veldleeuweriken. 


Roodborsttapuit


Tjiftjaf


Torenvalk


Kapittelduinen

Terug in De banken kwam ik een grote zillie tegen; verder veel eenden waaronder ook de tafeleend man en vrouw. Ook de blauwborst is weer aangekomen. Een paartje. Af en toe laat het mannetje zich zien en soms ook  het vrouwtje. 


Grote zilverreiger


Tafeleend man en vrouw


Tafeleend man


Blauwborst


Blauwborst


Blauwborst vrouw

Even een uitstapje naar het Kraaiennest waar al de hele maand vele grutto's een partner zoeken en paren. Ook zitten er volop kluten. Het wachten is nu op de visdiefjes en de steltkluten die daar vorig jaar hebben gebroed.


Grutto


Grutto


Kluut

Terug bij De banken waar de havik zijn vast stek heeft voor jonge konijnen. Een gedeelte van de Banken wordt bevolkt door een behoorlijke populatie van konijnen. Dus ligt er voor de havik een banket klaar!




Havik

In de Poelzone zit al een hele tijd een kaneeldtaling. Een prachtige eend die zijn naam waarmaakt De kaneelkleur is duidelijk te zien.


Kaneeltaling


Hybride grauwe gans  / grote Canadese gans

Sinds vorig jaar zwerft in de buurt deze hybride gans. Dit keer zat hij in de Zuidbank.


De Zuidbank


8 opmerkingen:

  1. Jullie hebben prachtige soorten gezien. Vele soorten heb ik nog nooit gezien, ik doe bijna alles vanuit de auto, dan is het toch wat beperkt. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel caroline. Ik prijs me gelukkig dat ik nog steeds goed te voet en te fiets ben. Maar ook autovogelen komt bij mij voor hoor.. Dank voor je reactie.

      Verwijderen
  2. Wow, schitterende foto's van hele mooie soorten. Die kaneeltaling heb je er heel mooi op staan. Heel gaaf is de velduil en zelf een euro kannetje ontdekken is natuurlijk helemaal cool😎 kluten en grutto's het lentefeest kan beginnen. Ik heb nog geen blauwborst gezien en jaar j zelfs al een koppel🥳 de havik is echt een toppertje. De foto van de Dortse Biesbosch is prachtig.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel maria. de blauwborsten zitten nu elke dag te zingen en te baltsen. De lente is aangebroken en het wachten is nu op de beflijster, de gele kwikken, de tapuiten, de rietzangertjes enz. We gaan het zien en horen!

      Verwijderen
  3. Gevarieerd is dit blog zeker Frans. Wat een serie bijzondere soorten. Je bent dan wel in een aantal verschillende gebieden geweest maar alles bij elkaar ben je wel goed aan je trekken gekomen, ook met soorten die je niet vaak ziet. Een kaneeltaling, nog nooit van gehoord. Zal jet een ontsnapte exoot zijn? Qua foto's spreken de grutto's en de havik mij het meeste aan. Al met al een lekkere start van het voorjaar (tussen de buien door).
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Kees, leuken gebieden vooral de Dortse Biesbosch is een aanrader. Binnenkort ook de Driemanspolder bij Zoetermeer, ook al zo'n interessant gebied aan het worden. Ja ik denk dat die kaneeltaling een exoot is , ontsnapt bij een kweker alhoewel deze taling geen ringen heeft. De havik was een gelukstreffer. Ja ik sta in de startblokken voor de lente. Ik verheug me al op de soorten die er aan komen, nachtegaal, braamsluiper, rietzangers, beflijster etc.etc.
      Bedankt voor je reactie.
      Frans

      Verwijderen
  4. Veel mooie soorten. Leuk om de pijlstaarten zo goed voor de lens te krijgen, net als de havik. Well done! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel John, die pijlstaarten zaten in de Dortse Biesbosch evenals de geoorde futen maar die laatste heb ik niet kunnen platen. De havik was een gelukstreffer.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen