zondag 21 juli 2024

Juni -Juli 2024 deel 1 Frankrijk

Half juni zijn we aangekomen in ons stekkie aan de Middellandse zee. Een prachtig gebiedje aan de Golf de Lion. Daar ligt het plateau van Leucate.

Het plateau van Leucate is een en al wijngaard en hier en daar een olijvengaard. Het is er warm, zonovergoten en droog. De eerste druiventrossen zijn al zichtbaar en half augustus worden de eerste druiven geplukt van de muscat petit grain. Lopend langs de wijngaarden kan je zien dat de droogte veel invloed heeft op het gedrag van de everzwijnen. Geen water te vinden dus worden de druiventrossen aangevreten door de zwijnen omdat de druiven water bevatten. Zaak voor de wijnboeren om hun perceel te beveiligen.

Op een vroege ochtend, voordat ik een croissantje haal bij de warme bakker ( 7.00  uur open), geniet ik van het ochtendgloren op de zee en in de Ëtang. 

Een andere ochtend loop ik het plateau op om te genieten van de Europese kanarie, de Orpheus spotvogel de roodkopklauwier, de kleine zwartkop, de cirlgors en een aantal vlinders.

Langs de Étang is een gebiedje dat de Coussoules heet. Daar heb ik genoten van de kuuifkoekoek, de kleine zilverreiger, de geelpootmeeuw, strandplevier en zomertortel.

Bijgaand een impressie van mijn waarnemingen.

 

Ochtendgloren aan de Middellandse zee.

 
Europese kanarie

 
Europese kanarie

 
Orpheus spotvogel

 
Orpheus spotvogel

 
Orpheus spotvogel 

 
 Orpheus spotvogel

 
Cirlgors

 
Kleine zwartkop

 
Kuifleeuwerik

 
Roodkopklauwier

 
Koninginnepage

 
Koninginnepage

 
Cleopatra

 
Spaans dambordje

 
Doodshoofdvlinder

 
Spaans oranje zandoogje
 

Reuzenmierenleeuw

 
Avondzon

 
Bij de Coussoules de strandplevier

 
Geelpootmeeuw

 
Zomertortel

 
Kuifkoekeoek

 
Italiaanse kwikstaart

 
Kleine zilverreiger

 
Na een onweersbui mooie luchten

 
Na het onweer een prachtig uitzicht over de étang

2 opmerkingen:

  1. Niet echt alleen maar familie-uitjes,... Wat een heerlijke soorten en mooie foto's. Zomaar een Cirlgors tegenkomen en de kleine zwartkop, ook al staat hij er niet helemaal goed op ook niet kinderachtig de kuifkoekoek.... Dan de prachtige Orpheus spotvogel en de eurokanarie... pffft. De allermooiste foto vind ik die van de zomertortel, fantastisch!! Maar de koninginnenpage is ook geweldig. Je sfeerbeelden van de omgeving zijn prachtig. Je reuzenmierenleeuw en de doodshoofdvlinder zijn erg gave soorten.
    Groetjes en we spreken elkaar weer gauw!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Maria. Ja de foto's van de cirlgors, de kleine zwartkop en de kuifkoekoek zijn niet echt goed geslaagd maar ik vond het toch bijzonder genoeg om ze te plaatsen. De Orpheus heb ik 2 keer gezien vlak bij ons huis en op het plateau en het Eurokannetje zag ik bijna elke dag, zo veel.... De zomertortel was een lucky shot. Ik was op de fiets naar de Coussoules, en plotseling zag ik hem op een paaltje zitten . Rustig mijn camera gepakt en geknipt en hij bleef gewoon voor me poseren..
    Ja ik heb gelukkig nog tijd over gehad om wat te vogelen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen