zondag 21 juli 2024

Groene bijeneter( Merops Persicus)

DE GROENE BIJENETER

Op dinsdagmorgen 16 juli belde John mij om naar de Groene Bijeneter te gaan. Hij was gezien in het zuiden van de Amsterdamse Waterleiding Duinen nabij de Zilk. Geen twijfel mogelijk..GAAN!!

Een zo stapte ik in de auto op weg naar John en vervolgens naar de AWD. Daar aangekomen kregen we bericht dat de vogel hard naar Noord was opgevlogen. Gedesillusioneerd stapten we weer in de auto op weg naar huis terug. Plotseling in de Auto op weg naar Noordwijkerhout het bericht dat de vogel weer gezien was. In allerijl  keerden we om naar de plaats van bestemming langs het vliegveld. Daar werd hij gezien. Yes een LIFER!

De groene bijeneter is heel zeldzaam in Europa.  Hij broedt in Afrika en Zuidwest Azië en af en toe dwaalt hij af naar Nederland. Deze vogel blijft meestal niet lang op dezelfde plek. Ons geluk kon niet meer op wat een pracht exemplaar.

Eerst gezien vanaf een hoge duinpan met een dagpauwoog vlinder in zijn bek en even later prachtig boven in een boompje in een plas/dras gebiedje met een grote keizerlibel in zijn bek.

Hieronder een impressie.

 
De Amsterdamse Waterleiding Duinen ( AWD)
 
 
 Groene bijeneter met een dagpauwoog.
 
 
 Groene bijeneter
 
 
 Groene bijeneter
 
 
 Groene bijeneter
 

 Groene bijeneter met een grote keizerlibel


 Groene bijeneter
 

 Groene bijeneter

 
  Groene bijeneter
 

 Groene bijeneter

 
 Groene bijeneter


6 opmerkingen:

  1. Prachtige fotos . Ik had het ergens op het nieuws gelezen. Gelukkig kan ik van jouw fotos genieten want voor mij lukt dat niet daar lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Caroline voor je reactie. Jammer dat je niet zo mobiel bent. Het was inderdaad wel een stuk lopen langs het vliegveld en door de duinen. Maar echt de moeite waard. De vogel heeft er in de middag gezeten en is de volgende ochtend nog door 7 waarnemers gezien, overvliegend, daarna niet meer gezien... Ik was zo blij met deze lifer en dat hij zo mooi bleef zitten... dat was echt genieten van deze zeer zeldzame in Nederland voorkomende vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo dan... ik had natuurlijk al gelijk een foto van je gekregen op de app... wat een heerlijke soort om aan je soortenlijst te kunnen toevoegen. Een juweeltje. Dat je hem bovendien zo mooi kon fotograferen is helemáál cool!!!
    Ik zie ongeveer net zo groen nu....de nieuwe kopfoto is super!!
    Gefeli,
    Groet Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha ja zo groen als deze vogel kan ik begrijpen want die ene keer dat hij er is en dat ik in de gelegenheid ben om zo'n twitch te maken is uniek. Ik was dolblij met deze twitch. John belde me om een uur of half twaalf... Geen geaarzel, zei ik rijden!!! Ik kom je halen! en zo geschiedde! Dat hij die middag nog zo lang heeft gezeten was wel spectaculair er zijn er ongeveer 550 waarnemers geweest. De laatste meldingen waren rond 20.30 Wat een prachtige lifer. Ik was zo enthousiast dat ik een afbeelding als header heb geplaatst met dank aan jou!
      groetjes
      Frans

      Verwijderen
  4. Hallo Frans,
    De eerste foto herken ik direct, natuurlijk bekend omdat ik heel vaak langs die plek kom. Maar de bijeneter, helaas......, gemist. Ik had niet op waarneming.nl gekeken en toen ik door René getipt werd was de vogel gevlogen. Gelukkig heb ik deze soort in het buitenland wel eens gezien, maar het was hier toch ook wel heel bijzonder geweest om hem hier te kunnen zien. Jij was op tijd, je zag hem en hebt er werkelijk schitterende platen van gemaakt. Het zijn echt juweeltjes geworden. Gefeliciteerd!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer Kees, dat je de groene bijeneter hebt gemist, nota bene in jouw achtertuin...Toen ik met John naar huis wilde gaan met een dik "dipgevoel", veerden we allebei op in de auto voorbij Noordwijkerhout, bij de melding dat hij weer terug was op de plek van de laatste waarneming. Dus linea recta naar de plaats van bestemming. Een geweldige waarneming en voor mij de eerste keer dat ik een groene bijeneter heb gezien en dan nog van zo dichtbij. Wat een prachtvogel. Bedankt voor je complimenten!
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen