donderdag 1 augustus 2024

Vlinders en libellen Juli 2024

 Wat de vogels betreft is het wat komkommertijd. Je hoort weinig vogels zingen en de juveniele bereiden zich rustig voor op hun volwassenheid. De nachtegalen zijn reeds vertrokken. Straks vindt de trek naar het zuiden plaats en sommige vogels zijn daar al mee bezig zoals de spreeuw en de ooievaars.

Het is dus een mooie gelegenheid om wat dichter in de natuur te kijken naar libellen en  vlinders. In De Kapittelduinen is het een heerlijk gebied hiervoor. Diverse prachtexemplaren zoals de Zuidelijke glazenmaker, de zuidelijke heidelibel en de zwervende pantserjuffer zijn er te zien. Verder zijn er mooie vlinders te zien zoals het Icarusblauwtje, de gehakkelde aurelia en andere vlinders. In het noordelijk duingebied van Monster zit elk jaar wel de kleine parelmoervlinder en de kleine vuurvlinder. En langs de duinen tussen Kijkduin en Hoek van Holland zit wel elk jaar de wolfsmelkpijlstaart. Alle reden dus om daar te gaan kijken. Veel plezier bij het bekijken van mijn blog.

 
Kleine parelmoervlinder
 
 
Dagpauwoog 


Gehakkelde aurelia

 
Icarusblauwtje

 
Klein geaderd witje

 
Kleine vuurvlinder

 
Zuringspanner
 
 
Hooibeestje

 
Sint Jacobsvlinder (rups)


 Wolfsmelkpijlstaart ( rups)
 
 
Zwervende pantserjuffer

 
Zuidelijke heidelibel

 
Zuidelijke heidelibel in copula

 
Zuidelijke glazenmaker

 
Vroege glazenmaker

 
Tengere grasjuffer

 
Tengere pantserjuffer

 
Paardenbijter
 

Gewone oeverlibel

5 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Geweldig mooie soorten vooral de libellen/juffers en de kleine parelmoervlinder. De rupsen vind ik super.. Het merendeel had ik al via de app langs zien komen, maar zo achter elkaar is het toch wel een aardige verzameling. Ik mis je Spaanse vlag of was dat alweer in augustus?
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is druk geworden in de kapittelduinen sinds de Zuidelijke glazenmaker en de zuidelijke heidelibel er zitten. Sinds augustus is inderdaad de Spaanse vlag weer te zien. Misschien was ik wel een van de eerste waarnemers....
    Maar die Spaanse vlag komt wel in mijn augustus blog met nog meer foto's van de Zuidelijke glazenmaker... en natuurlijk de Spaanse vlag. bedankt voor je reactie.
    groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frans,
    Je hebt zo een flinke collectie libellen, juffers en vlinders te zien gekregen. Een rijk gebied dus, dat overigens veel dezelfde soorten oplevert als ik in de AWD gezien heb. De geelzwarte zebrarups die je hier laat zien hoort echter bij de St. Jacobsvlinder die eerder in het jaar te zien is. De rupsen van de St. Jansvlinders zijn overwegend lichtgroen met zwart. Als je de rupsen van beide soorten op internet opzoekt wordt het verschil ook snel duidelijk.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees. Ik heb de naam va de geel-zwarte zebrarups aangepast! Dank hiervoor. Ik ben geen kenner van libellen en vlinders, maar ik vind het wel leuk om ze te fotograferen als ik ze tegen kom. De AWD levert ongetwijfeld meer libellen en vlinders op dan in het kleine gebiedje waar ik vaak rond struin.
    Vriendelijke groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Frans, mooie fotos, vooral van de groene bijeneter en de indische kievit. Groet Caroline

    BeantwoordenVerwijderen