Totaal aantal pageviews

maandag 12 juni 2023

Dagje uit eind mei begin juni deel 1

 Na De Banken is het heerlijk een dagje vogelen met Maria

Eerst mijn gebruikelijk rondje langs de kust met af en toe een stop op plaatsen waarvan ik weet dat er vogels zitten. Schelpenpad voor de nachtegalen, de braamsluiper, winterkoninkjes, kneutjes e.d.

Dan De Bloedberg waar een paartje Gekraagde roodstaart zit; de grasmus en tapuiten; vervolgens Ter Heijde waar tjiftjaf, grasmus, nachtegaal, fitis en fazanten mij verblijden met hun prachtige zang en baltsgedrag. Dan komen de Banken in beeld waar er een veelheid van eenden en ganzen zitten, de blauwborst, de spotvogel, tuinfluiter, de cetti's zanger, de rietzangers, rietgors, kleine karekiet en de braamsluiper. Met een beetje geluk ook de roerdomp. Ik heb niet alle vogels gezien en zeker niet op de foto gezet, maar je kunt ze wel zo maar tegenkomen.

Dan een dag met Maria met als afsluiting van de dag naar het polderreservaat Kockengen voor de zwarte sterns. Eerst de Eempolderst voor de grutto's en gele kwikken.  Onderweg gestopt voor de purperreiger en de bruine kiekendieven en tenslotte Wilnis Marickenland voor de steltkluten. Het was een prachtige dag met een grote diversiteit aan vogels. 


Duinvallei Kapittelduinen met volop orchideëen


Blauwborst met voedsel voor de jongen


Boomleeuwerik


Grasmus


Grasmus


Rietzanger


Vos met jong vanaf De Bloedberg gezien


Grauwe vliegenvanger Bij De banken


Bronskopeend Ik was een rondje lopen bij de Broekpolder toen ik een melding kreeg van een Bronskopeend. Dezelfde eend die een paar dagen in de haven van De Botlek heeft gefoerageerd.
Gelijk maar erop af en gezien en steeds samen met krakeenden.


Gele kwikstaart


Gele kwikstaart


Grutto


Grutto


Grutto


Kneu


Kneu


Purperreiger


Tjiftjaf


Tjiftjaf


Steltkluut ,We hebben er wel 10 geteld...


Parende  steltkluten


Steltkluut


Witte kwikstaart


Kockengen met één van de slootjes waar de vlotjes voor de sterns zijn geplaatst. In deze eerste sloot  zijn de vlotjes niet met hekjes beschermd zodat eventuele fotografen  er nog plaatjes van kunnen schieten.


Zwarte sterns


9 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,
    Heel veel is natuurlijk voor mij heel herkenbaar ;-)
    Maar wat je allemaal in de Banke en duinen ziet. ook die vossen elke keer.....pffft beetje jaloers hoor!
    Genoten van de blog én van dat dagje samen vogelen, dat was ook top!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria. Dagje vogelen was heerlijk, lekker vroeg en veel gezien. De Banken en de duinen blijven heerlijke plekken om te struinen en te spotten. Groetjes
      Frans

      Verwijderen
  2. Hoi Frans,

    Onvoorstelbaar wat jullie daar allemaal te zien krijgen. Je hebt wel niet alles kunnen fotograferen wat je in de kop van je blog vermeldde, maar dit is al een hele fraaie, uitgebreide serie. Prachtig die blauwborst, een purperreiger zul je hier nooit zien, een echte bewoner van natte gebieden. En dan zoveel steltkluten, die doen het in Nederland steeds beter. Leuk dat je zelfs een paring kon vastleggen. En wat een prachtige laatste foto van die zwarte sterns, ook al zo'n soort die je hier nooit ziet.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ad.De blauwborst zit hier elk jaar wel en de steltkluten zijn in opmars. Te weinig plas dras gebieden in Frankrijk en dus trekken deze vogels richting het noorden waar wel waterrijke gebieden zijn. In het Kraaiennest ( op 10 km hier vandaan) zitten daar sinds 2 jaar 2 paartjes steltkluten te broeden en onlangs zijn de eerste jongen al uitgevlogen. Voor de purperreiger en de zwarte sterns moest ik naar het binnenland rijden waar ik een dagje met Maria vogels heb gespot waaronder ook de steltkluten.

      Verwijderen
  3. Hoi Frans,
    Wat een scala aan soorten laat je weer zien en dan te bedenken dat je nog meer gezien hebt. Het is een rijke omgeving, waarvan ik mij kan voorstellen dat je er graag komt. En zeg nou zelf, bronskopeenden, steltkluten en purperreigers zijn toch geen doorsnee soorten. Je mag blij zijn met zo'n omgeving in de buurt. Zwarte sternen zijn prachtige vogels. Het is ieder jaar weer afwachten of ze hun jongen groot kunnen brengen. Je weet er inmiddels ongetwijfeld alles van.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, ja ik ben best wel blij met de omgeving waar ik woon. Er valt altijd wat te zien. Zo zaten er op een ochtend ineens een kleine 100 brandganzen. Ze zijn er 3dagen geweest en nu zit er nog een handje vol. De steltkluut rukt op naar het noorden en wordt, evenals de cetti's zanger, een soort die in de toekomst niet meer onder de beschermde vogels gaat horen.
      De steltkluut is een prachtige elegante vogel die ik maar al te graag wil zien. Wat de zwarte sterns betreft, die ga je zeker zien bij Kockengen.
      Groeten
      Frans

      Verwijderen
  4. Frans gave serie laat je zien. Helemaal top de Zwarte stern.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zwarte stern was met Maria samen gezien toen we samen een dagje gingen vogelspotten.
      Ik was blij met die sterns wat ik had ze al een paar jaar niet meer gezien.
      Bedankt voor je reaktie.
      Groetjes
      Frans

      Verwijderen